Vad tror kollektivet om en sådan lösning? Bifogar en bild med lite kladd (tyvärr inte en mästare på varken rita eller CAD) samt en länk till en liknande anordning.
Syftet är att spara lite plats i verkstaden men samtidigt ha en ergonomisk och bra arbetsställning och lite ordning och reda, istället som för nu med kap/gersågen på golvet.
Det bör vara på hjul
https://www.harald-nyborg.se/bygg/beslag/transporthjul/100-mm-gummihjul-vrid-m-broms.html (dessa är bra tycker jag) så att man kan flytta undan det när den inte används och så att långa arbetstycken går att hantera enkelt.
Tanken är alltså i princip ett dedikerat fräsbord som man ställer kap/gersågen på och "utriggare" som höjer upp och förlänger kap/gersågens "bord". En av utriggarna dubblar som anhåll till fräsen. Någon slags lokaliseringsdon bör finnas så att sågen lätt och precist kan monteras och demonteras.
Kap/gersågen förvaras på nedersta hyllan och är ur vägen då den inte används.
Man kan alltså inte använda både fräsfunktion och sågfunktion samtidigt om man gör som jag skissar men det ser inte jag som ett större problem.
Jag har inget fräsbord sedan tidigare men jag tänker att hela konstruktionen skulle kunna vara ca BxDxH 1000x600x900.
Vad får ni som har lite erfarenhet av fräsbord för tankar kring detta?