Ventilationsfrågor.. och jag är verkligen novis inom området så ursäkta om jag använder fel termer. Jag har sökt men inte lyckats hitta något liknande problem här.

Köpte huset vi nu bor i för några år sedan, ett enplanshus med källare, och vi tänkte nu försöka förbättra ventilationen i källaren. Idag har vi i källaren en gillestuga på kanske 35 kvm med ett golv + en dusch som ventileras genom samma kanal i murstocken.

- I duschen sitter det nu en fläkt, som nu enbart styrs via belysningen, som ska dra ut all fukt genom ventilationskanal till murstock.
- I ventilationskanalen vid anslutning in i dusch sitter det en "y-koppling" på kanalen som går till gillestugans ventilerade golv.
- Mot murstocken på den för dusch och golv gemensamma ventilationskanalen sitter det en motsvarande "pax-fläkt" monterad som kördes "några timmar i veckan/då-och-då" av föregående ägare. Den här fläkten körs nu 3 timmar/dygn nattetid mha timer så jag slipper komma ihåg när då-och-då inträffar..
- I dagsläget verkar golvventilationen tillräcklig då inga lukter eller liknande finns i gillestugan



Hur ska jag förbättra och få ventilationen att sköta sig själv, främst mot duschen? Det känns dumt att trycka ut fuktig luft i kanalen mot murstock/golv och bara hoppas på att den inte skjuts in under golvet..



Jag tänkte tidigare installera en kanalfläkt från Pax/Fresh som skulle få gå kontinuerligt på lågvarv för grundventilation + en fuktstyrning från duschen för att dra ut fukten därifrån efter dusch. Sedan pratade jag med sälj-supporten på Fresh som sade att deras kanalfläktar inte hanterar det mottryck som golvet skapar.

Hur ska jag tänka då, behöver all ventilation göras om med separata kanaler för dusch och gillestuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.