Hej!

Håller på att bygga min första bastu, kanske blir en badtunna eller liknande när jag bygger altanen någon gång i framtiden.

Det vore smidigt om man kunde ha en gemensam värmekälla till de båda där man bara kunde växla mellan badtunna och bastu.

Alternativ 1:
Jag funderade på var att med en vattenmandlad pelletskamin med konvektionsfläkt där man stängde cirkulationen till vattenmantlingen när man ville värma bastun

Pelletskamin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ nummer två:
Var en extern värmekälla. Då skulle man kunna ha en riktig vedpanna på 40kw och styra flödet till antingen bastu eller badtunna. Problemet med denna lösning är att framledningstemperaturen för vattnet är begränsad och konvektionsvärmeväxlaren i bastun måste vara enorm? Alternativt om man kan använda någon olja i cirkulationssystemet där man kan ha en högre framledningstemperatur. Extern värmekälla.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns säkert mycket bättre sätt som jag inte tänkt på har ni några idéer synpunkter?
 
Om skorstenen och rökröret från pannan går genom bastun och du gör en plåtlåda (rostfri eller cortenstål) som hettas upp av rökgaserna? Du lägger sten i lådan och skvätter vatten på de heta stenarna.
Kan som du nämner bli svårt att få upp temperaturen i bastun med enbart vattenburen värme. Kanske en kombination: en radiator under sittlaven och så stenlådan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.