Ställer frågan här eftersom vi tänker ha tvättmaskinen i köket nu när vi renoverar.. :)

Vi tänkte skaffa en kombinerad tvättmaskin/torktumlare i ett (Electrolux 1400) och undrar om någon har erfarenhet av såna maskiner? Det verkar ju inte vara så himla vanligt direkt. Men vi har inte plats för både tvättmaskin och torktumlare och jag vill absolut ha möjlighet att tumla för det har jag saknat alltför länge. Och köket är enda platsen..
 
Jag har inte hört så positivt om det ,om du inte ska torktumla allt du tvättade måste du ta ut o mecka .Du måste oxå vänta medan maskinen torktumlar innan du kan tvätta nästa omgång.Men ,är det ett litet hushåll och brist på plats kanske det är den bästa lösningen.
 
Vi hade en Electrolux kombinerad tvättmaskin och tumlare tidigare. Jag kommer inte ihåg modellbeteckningen men den var nog av årsmodell 2000. Det är helt klart skönt att slippa hänga upp varenda strumpa på tork och istället kunna ta ut dem torra ur maskinen.

Nackdelen som vi upplevde var att den hade för liten kapacitet, framförallt vid tumling (för mycket tvätt gjorde att tumlingen tog en evighet) men även vid tvätt. Den snålade också (medvetet) med vattnet, vilket gjorde att tvätten inte alltid kändes 100% ren. Det hade känts skönt att kunna stänga av "spara vatten"-funktionen.

Jag tycker att det är klart bättre med separat TM och TT, en kombinerad maskin blir alltid en kompromiss. Men har man ont om plats ch inte är allt för stor familj så kan en kombinerad maskin fungera bra.
 
Hej
Vi har en Siemens som vi använt i över 10 år. Den köptes för att vi hade ont om plats och då tyckte vi det var praktiskt att ha båda funktionerna i samma maskin. När vi flyttade för några år sedan fick vi med huset en torktumlare så de senste åren har vi mest använt tvättdelen.

Jag skulle inte tveka att köpa en kombinerad igen om jag hade utrymmesbrist, den har fungerat lika bra som alla andra tvätt/torkmaskiner jag haft. Visst, man får tänka på att tvättdelens kapacitet är högre än torkdelens. Men, det tycker inte jag har varit något problem.

Eftersom tvättprogrammet via centrifugprogrammet går över till torkprogrammet auotmatiskt så är det praktistk om man ex. ska iväg någonstans och inte hinner "passa tvätten", när man kommer hem är den tvättad och torr.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.