Hej!

Jag bor i lägenhet och har två eldosor i badrummet, se bild, som jag antar är till för att installera tvättpelare. Jag pratade med hyresvärden som sa: "Bara att installera, jag löser inte det. Men om du kan så gör det".

Jag som älskar utmaningar och skruvat en hel del med rör osv. Är nu väldigt hängiven att göra detta. Tänker att elen i våtrummet ber jag en elektriker kolla på. Men hur fungerar det med avlopp och vatten till tvättmaskinen?
Handfatet står precis intill.

• Kan jag ta å sätta en skarv direkt under tvättstället? Vilken typ av skarv? (Länka gärna)
• Hur kopplar jag in avloppsslangen?
• Behöver jag sätta på någon/byta ut någon koppling på befintliga avloppet för att kunna föra ner avloppsslangen? Vad isåfall? (Länka gärna)
• Behöver utlopp vara längre ner än tvätt maskinens lägsta punkt, eller löser maskinens pump att skjuta upp vattnet?
 
  • Två vita eldosor på kakelvägg i badrum som kan vara för tvättpelare-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör och flexibla vattenledningar under ett handfat mot kakelvägg, tänkt för tvättmaskinsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver byte ut ditt avlopp under handfatet till ett med avstick för tvätmaskin. Men du har inte mycket plats så vet inte om standard-delarna får plats.

Tvättmaskinen måste ha höjdskillnad när den pumpar ut vattnet annars mår den inte bra så det är inga problem. Brukar stå mått för detta i instruktionerna.

Rördelarna är jag inte lika haj på så det får någon anna visa.
 
Du menar alltså på att det är bra om avloppsvattnet går uppåt från maskinen? Jag som tyckt jag läst att man ska montera ner i golvbrunn på många ställen. Men tack! :) Det hjälpte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.