Hej på er, i min jakt på att bo så billigt som möjligt i ett alldeles för stort hus så skulle jag behöva era hjärnors hjälp med att se var mina tankegångar går "fel".

Vi har i dagsläget en värmepump i källaren som fungerar bra att värma huset med.
Vi har även planer på att sätta in en vattenmantlad kassett i vår nuvarande öppenspis i vardagsrummet för att kunna få lite mysig "sprak"-stämning på sena vinterkvällar.

Jag skulle (om det är möjligt) kunna värma en acctank i källaren med överskottet från denna kamin för att förvärma varmvatten + att avlasta värmepumpen dom gånger som vi eldar.

Jag har försökt googla mig fram till en bra lösning eller skiss på hur man skulle kunna göra detta, samt hur man skall bygga "styrningen".

Jag har fastnat vid att använda en värmeväxlare och bygga 2 separata slingor:

Slinga 1: (idag befintlig lösning)
Värmepump, radiatorslinga/golvvärme, expansionskärl. (slutet system)

Slinga 2:
Kamin, Acctank (med vv-beredare), expansionskärl (modell större, slutet system)

Frågorna som uppstår är följande:

1. Är denna lösning ens försvarbar, eller missar jag något som jag ej beräknar?
2. Om den är möjlig, hur skall jag "bäst" styra detta.
3. Bör jag vara aktsam på något speciellt, t.ex att inte köra ut varmare vatten än x grader på elementens stigare då värmepumpen kan ta skada av detta?

Bilden som bifogas är rätt "illustrativ" och kan justeras efter era synpunkter, men den är i första hand tänkt att visa en överblick på hur man tanke är.

Lite fakta:
Elförbrukning ca: 20.000kWh / år totalt. (Huset är ca: 160m2/plan, 2 plan + källare)
Kamin + acctank + större exp.kärl till slinga 2 saknas.
El-vvb + värmeväxlare från skrotade värmepumpar finns.
Farsan är kyltekniker och svärfar är rörkrökare, själv är jag helt talanglös...
 
  • Illustrativ skiss över ett hemvärmesystem med kamin, acctank, el-vattenberedare och värmepump anslutna via rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
handfast och 1 till
  • Laddar…
Krångla inte till det i onödan?
 
Är det en hyfsat modern värmepump korrekt dimensionerad och installerad så är det svårt att elda billigare. Har du tillgång till 'gratis' ved så kan du sälja den och köpa el till värmepumpen.
 
L
Går att få ihop det , men som sagt man ska inte krångla till det , så lite tillkommande som möjligt ska det vara ,
Behöver tänka lite
 
Det kanske är bättre att satsa på solcellsanläggning på garagetaket, som vätter mot söder?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.