Jag håller på och planerar lite renovering av tvättstugan. När allt är klart, så vill jag ha ny belysning där två krav ska vara uppfyllda:

1) Belysningen ska kunna aktiveras av en rörelsesensor samt
2) Det ska gå att dimma belysningen

Jag tycker själv att detta känns som något det måste finnas prylar för idag, men jag hittar ingen allt-i-ett-dimmer som jag tycker funkar.

Så, vad bör jag titta på för prylar för att få till mina krav?
 
En dimmer och en rörelsevakt kanske, kombinerad dimmer/rörelsevakt tror jag inte finns. Typ av dimmer helt beroende av typ av belysning, för det finns rätt många olika varianter.
 
Först måste du bestämma vilken ljuskälla (armatur) som är dimmbar du ska ha.
Därefter får du leta efter rätt dimmer, en som passar till ljuskällan.
Och du måste även bestämma dig för om du vill ha rörelsevakten där strömställaren brukar sitta eller ha en i taket.

Elektriskt sett så måste rörelsevakten vara kopplad innan dimmern, rörelsevakten måste ha 230V till sig.
 
Skall ljuset tändas/släckad automatiskt och gå att dimmra behöver det vara i ordningen rörelsevakt dimmer lampa som redan påpekats. Val av ljuskälla som går att dimmra plus lämplig dimmer till detta.

Lysrör ger bra ljus i en tvättstuga men är svåra att dimmra. Det bästa är att välja en modell med 0-10v eller pusch inbyggt i donet.

Därför behövs det mer infobom vad du har/tänker välja för ljuskkälla.

Själv har jag tänk ha växling mellan dimmrat och helljus på utebelysningen detta med hjälp av dimmer, relä, rörelsevakt och astronomiskt ur.
 
Dimma ljuset i tvättstugan är väl lika onödigt som reglerbar fart på dammsugaren, det är full fräs som gäller, eller man kanske inte vill se all skit?

Protte
 
Det låter som att lösningen är enklare än jag tänkt mig ifall man bara sätter rörelsesensorn framför dimmern och i princip låter dessa två enheter arbeta oberoende av varandra.

Anledningen till att jag vill ha dimmer i tvättstugan är att vi även har bastun där och den dag vi börjar använda den, så vill jag inte ha lika kraftig belysning som när man tvättar.

Jag står och väger mellan 12V LED eller 230V LED/Halogen just nu. Jag tycker fortfarande det verkar kännas enklare med 230V-system.
 
agehall skrev:
Anledningen till att jag vill ha dimmer i tvättstugan är att vi även har bastun där och den dag vi börjar använda den, så vill jag inte ha lika kraftig belysning som när man tvättar.
För det första, varför köra med rörelsevakt i tvättstugan? Glömmer ni ofta att släcka ljuset?

Jag skulle köra med två olika system, ett som är dimmbart med bara några myslampor.
Sedan ett system som ger full ljusstyrka (lysrör) , eventuellt med trappautomatik för automatisk släckning.
 
Rörelsevakt i tvättstugan underlättar stort kan jag säga, alla (utom Demmpa :p) som har kånkat på överfulla tvättkorgar vet hur smidigt det är att trycka på knappar samtidigt.
 
Två anledningar; Dels kommer man ofta ner i tvättstugan med händerna fulla med tvätt. Då är det bra att ljuset tänds automatiskt. Sedan sitter knappen så till (och den kommer nog inte att flyttas) att man ofta glömmer att släcka när man går och det märker man först när man gått uppför trappan och släcker ljuset där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.