Hej
Vi funderar på att byta vår elpanna till en kombinerad pellets, ved & el-panna.
Huset är byggt 1932 och har tidigare eldats med olja men pannan är borttagen.
Huset är bara på 100 kvm i 2 plan + källare där pannrummet är, men vi har om några år tänkt att bygga till ung 30 kvm x 2. Vi har visserligen inte så höga elräkningar, eldar en del i kakelugn och köksspisen men tror att huset skulle må bra av att "eldas underifrån" igen.
Än så länge är vi bara i "samla information stadiet".
Vill gärna ha tips på bra kombipannor. Vad kan det kosta...ca?
Hur kollar man upp att det verkligen går att använda en sån panna till vår skorsten? är det sotaren man kontaktar eller?
Vill gärna ha all information man kan tänka sig...Nån annan här som har kombipanna och är nöjd/missnöjd? Hur stort pelletsförråd bör man ha för att slippa fylla på varje vecka, hur stor yta tar det upp?
Många frågor...hoppas på många svar.

//Tess
 
ET skrev:
Hej
Vill gärna ha tips på bra kombipannor. Vad kan det kosta...ca?
Några exempel.
Focus PE-20
Euronom AB Pelletspannan P20UB
pannan Ling
Baxi

Priser hittar du bla här..
http://www.energi.konsumentverket.s...llets/pelletspannor_marknadsoversikt_2006.pdf

med en kombipanna så bör man veta att den är egentligen inte jätte bra på något.. Och det kan vara bökigt att växla mellan dom olika bränsle slagen.. tex pellets-Ved.
Dock så är det kanske säkrare om man tittar in i framtiden..

ET skrev:
Hur kollar man upp att det verkligen går att använda en sån panna till vår skorsten? är det sotaren man kontaktar eller?
Installatören mäter sig fram till det.. Dom får annars öppna en ny öppning i murstocken och göra en ny anslutning där.. så det är egentligen inga större problem.
Vill man göra det själv så brukar det stå i installations manualen..

ET skrev:
Hur stort pelletsförråd bör man ha för att slippa fylla på varje vecka, hur stor yta tar det upp?
Omöjligt att säga. Hur mycket förbrukar ni nu?


 
Kan du tänka dig en pellets anläggning så ska du optimera den för pellets.
Vist kan det vara bra med en elpatron som går i när man åker på vintersemester. Men den kommer du att använda minimalt.
Ved? Varför det när du har pellets.

 
Hej Tess

Jag hade lite motsvarande funderingar när jag valde system för några månader sedan. Som övriga skribenter har kommenterat så är en kombipanna halvbra på flera saker. När jag förstod det så bestämde jag mig för på vilket ben jag skulle stå (ved) och vilket ben som jag skulle stötta mig på (pellets). Mina grundorsaker till detta var "säkra investeringen mot skenande bränslekostnader" och "jag har ju ändå utrymme och möjlighet att köra ved, varför inte testa". I mitt fall betalade jag en lathets-och-kunna-åka-på-vintersemester-utan-att-behöva-anlita-grannen-som-vedeldare-premie genom att också köpa ett pelletsaggregat. Du måste dock själv hitta dina argument typ "jag vill att det skall vara enkelt och praktiskt (pellets)" eller "jag har ändå inget annat för mig än att klyva ved för hand (så därför väljer jag ved)" eller så.

Mycket av valet handlar om logistik, dvs hantering av bränslet. Har du plats för 20 kubik ved för detta året på sluttork samt lika mycket för kommande år som håller på att grundtorka? Orkar du hantera veden eller har du stor släkt som du kan bjuda in på ett årligt vedkaparpartaj? Har du plats på snustorrt utrymme för ett bulkförråd med pellets för att kunna ta hem den fraktfria orderkvantitetet (ligger på 4*832 kg) som pelletsbolagen vill sälja på dig, eller kan du hämta en pall då och då på eget släp.

Argumentet att det kan vara bra att elda lite pinnar från trädgården någonstans, om du har ett sådant hör inte hemma i en diskussion om val av vedanläggning.

Med den begränsade information du ger så är det svårt att ge ett stensäkert råd. Dock poppar följande system upp på något sätt: ren pelletspanna med snabbsotningsspak samt en bra brännare + ett månadsförråd på ca. 1-1,5m3 som du handlassar från småsäck+en solfångaranläggning med 4 solceller + 500-750 liter tekniktank med tvåstegs kamrörs vattenberedare samt inbyggd värmeväxlare för solvärmen = tid för lättja, god ekonomi, bra verkningsgrad, tar lagom med plats.

Typ.
 
Tack för era svar!
Ja...varför både ved & pellets. Vår tanke är att pelletspriserna kan stiga och kanske inte är lika lönsamt i framtiden, då kan det vara bra att ha möjlighet till vedeldning.
Fast det är pellets som lockar oss mest just nu...just med tanke på att det är enklare, bekvämare och tar inte så mkt tid i anspråk. Vi har inte tillgång till egen ved, vi köper & klyver själva.
Tror vi ligger på ca 17000 kWh nu fast då snålar vi litegrann och har inte jättevarmt inne direkt brukar som sagt elda i kaminen när det är kallt och rått. Isoleringen är inte den bästa i ett 30-tals hus heller, har tänkt att spruta in ecofiber i väggarna när vi ska byta eller renovera fasaden för att fylla på, sågspånen som isolerar nu gissar vi ligger längst ner i väggarna...vi har inte tänkt att tilläggsisolera ngt ytterligare.
Ska kolla upp länkarna jag fick.
Tackar, tackar...
/tess
 
Jag skulle rekomendera en pelletspanna o vedkamin för spara pellets (gärna en vattenmantlad)
Vad ligger vedpriset på där du bor??
Det går 4-5 m3 staplad ved på 1 ton pellets + arbetet med veden, Själva eldningen är kul men inte resten av jobbet med ved.. ;)
 
Jag skulle gjort tvärt om.
En riktig ved panna och en vattenmantlad pellets kamin kopplad till en ack tank.

Pellets priser har ju höjts mycket på slutet. Vissa tar lev tar 2700kr per ton.
Det dröjer nog inte länge förens dom andra hakar på..
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle gjort tvärt om.
En riktig ved panna och en vattenmantlad pellets kamin kopplad till en ack tank.

Pellets priser har ju höjts mycket på slutet. Vissa tar lev tar 2700kr per ton.
Det dröjer nog inte länge förens dom andra hakar på..
Visst har pelletsen stigit men jag tycker då att veden många ggr är för dyr oxå efter allt jobb + att elpatronen måste gå om man är borta några dagar..
Rimligt pris är 1500:- för en bunt på lastbil/ca 20 m3 fast mått som en från min hemby tar... Naturligt vis är det svart..
 
Tar man 1500 för 20 kb på en lastbil är man nog både arbetslös och dum.
Skulle det vara ett rimligt pris.. Först ska det plockas ut ur skogen.Transport till såg o klyvning sen transport till kund.

Om det är ett rimligt pris borde väl pellets priset per ton ligga på en hundring.
 
Andreas_Hansson skrev:
Tar man 1500 för 20 kb  på en lastbil är man nog både arbetslös och dum.
Skulle det vara ett rimligt pris.. Först ska det plockas ut ur skogen.Transport till såg o klyvning sen transport till kund.

Om det är ett rimligt pris borde väl pellets priset per ton ligga på en hundring.
Nja det är sånt som blir över vid avverkningarna (han äger 400 ha skog)

Varför skulle det som är bekvämt vara billigar + att man inte behöver varken kap el klyv o ett stort förråd för att inte glömma all tid som måste läggas ner..

Om någon är dum så är det väl dom som betalar 2-300:-/m3 för själpmått för veden..
 
Men han får ju mer om han säljer det som massa .
Låter helt knäppt
 
Andreas_Hansson skrev:
Men han får ju mer om han säljer det som massa .
Låter helt knäppt
Han är ruskigt snäll..
Nu vet jag iof inte vad han skulle ta om nån helt okänd skulle vilja köpa men efter frakt med lastbil så blir det ca 2000:- om det är inom 1 mil för en bunt på bilen (ca 12-13 ton)
Själv skulle han aldrig kunna tänka sej slava med ved vet jag han sagt en gång så det kanske är för att han tycker synd om ved eldare som han säljer de så billigt.. ::)
 
hej Tess
vi har exakt samma planer. men det jag undrar är hur mycket av era 17000kwh
tror ni är hushålls el ? hur många är ni i familjen?
vi bor i ett enplanshus ca100 kvm med källare (halva källaren inredd)
som är från 1957. och vi är 4 i familjen 2 vuxna och 2 barn 8 &4 år. vi har ca 25000kwh och eldar mycket i braskaminen(ca 8 kb om året)
av 10 vattenburna element har vi endast 3 st på+3 el element i källaren.
jag börjar misstänka att vi har mycket högre hushållsel än jag trodde.
berätta gärna hur mycket hushållsel ni har eller vad ni tror är rimligt för en
familj med 2 barn (tvätt & diskmaskin går minst 6-7 gånger i veckan.
tacksam om några vill svara på detta.
mvh holman.
 
2an skrev:
Om någon är dum så är det väl dom som betalar 2-300:-/m3 för själpmått för veden..
Tack för det ;)

betalar 3500 för 15m3 stjälpt (blir c:a 10-11m3 travat) inkl frakt, jag kan inte hitta billigare här omkring, och då bor jag ändå i Hälsingland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.