Hej!

Nu har jag en fråga om kombinationer. Vi bygger ett ganska modernt, lite funkisinspirerat hus med raka linjer och stora ljusinlsäpp. Köket går i samma stil med en stram ramlucka. Plönlösningen är öppen mellan vardagsrum och kök.

Jag har varit inne på att köpa moderna/klassiska möbler som sjuanstol och superellipsbord, eller liknande. Sjuanstolarna är jag fortfarande intresserad av, men jag börjar fundera på om man skulle kunna kombinera dessa med ett lite mer rustikt bord. Detta för att bryta av mot allt det moderna. Planerar att köpa en soffa som också går i stram stil, vilken kombineras med en grå laminofåtölj och ett ännu inte valt soffbord (man får ta en sak i taget  ;)).

Vad tror ni om detta? Min tanke är att det kan bli lite mer personligt och livfullt att bryta av den moderna stilen genom att kombinera med exempelvis ett bord i massiv ek. Är jag helt ute och cyklar?

Jag vet att vissa tycker ek är hopplöst "ute", men vi gillar det fortfarande, så denna diskussion kanske vi kan låta bli... Förslag på bord, någon?

/Lena
 
Hej!
Jag hör också till dem som tycker man ska blanda lite, det ger ett mer personligt hem. Själv föredrar jag ett modernt hem med moderna möbler och antika/äldre möbler som udda inslag, så jag tycker du är inne på helt rätt linje :).

Dock skulle jag INTE inte ha moderna stolar med ett rustikt bord, det blir för mycket "blandning" utan effekt. Häng istället en gammal vacker kristallkrona ovanför ett modernt matsalbord med dito stolar, det är effektfullt. Sedan kan man ju ha en modern soffa (som ju oftast är så mycker skönare att sitta i än en uppstoppad rokokosoffa) med ett modernt soffbord för att sedan bryta av med ett gammalt sidobord eller skänk, eller kanske en gammal fåtölj. Eller kanske ett antikt barskåp på hjul?

Andra detaljer som jag tycker är snygga att bryta av med i gamma stil är speglar eller oljemålningar. Det gäller att kombinera "rätt"!

Lycka till! :)

 
Tack för synpunkten.

Hmmm, kanske har du rätt. Bättre att bryta av med mindre detaljer än ett helt bord. Men några oljemålningar lär det inte komma innanför min dörr sedan jag shoppat loss moderna litografier på konstbolaget.se. ;) ;) ;)

Jag hade tänkt mig ett bord som detta ungefär: http://www.bolia.com/retail/new_product.asp?catalog_name=Furniture&categoryname=Dining%20tables&product_id=309800000&Fabriccolor=0&front=True&Expand=$3$$1$&ISOLanguage=SWE

Men det blir kanske för rustikt till sjuanstolarna... Känner mig bara lite trött på superellipsbordet; alla dessa kopior som finns i varje affär har fått mig att tröttna... Något annat förslag på bord till sjuanstolarna kanske, någon? ::)

/Lena
 
Ja, men det bordet kallar jag modernt, inte rustikt! Det tycker jag skulle kunna gå bra! Jag trodde du ville ha ett mörkt "Indiska"-bord i mycket rustik stil, typ med järnbeslag *fniss*. Detta är ju istället stilrent på ett enkelt och diskret sätt.

Ett av mina favoritbord i rimlig prisklass är detta   http://www.mio.se/produkter/  , klicka på matbord, sedan Occa.  Dessutom är det stort, man får plats 12 personer! Vidare är det så skönt att slippa bordsbenen!

:)
 
*skrattar* Jag är nog inte så bra på att beskriva vad jag menar. ;) :D

Kul att du tyckte detta bord passade. Occa var också himla snyggt men maken, med de låååånga benen, vägrar att ha bord med pelare i mitten. Mio har annars flera snygga massiva ekbord, men vi vill gärna ha möjlighet att lägga i klaffar och få ett stort bord (när stora tjocka släkten kommer på besök ;)).

Än en gång, tack för svar!!

/Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.