Hej.

Har beställt en luft/ vatten värmepump (Bosch 7000i AW och en Bosch AWM elpanna) som levereras och installeras i slutet av året.
I pannrummet där elpannan skall stå har jag skorsten och har därför börjat fundera på om min nya elpanna/pump går att kombinera med en vedpanna för uppvärmning de kallaste månaderna. Jag tänker mig köpa en liten bättre begagnad vedpanna med en acctank.

Hur skulle dessa gå att kombinera på bästa sätt?

tacksam för all hjälp.

mvh
 
Nu vet jag inte hur bosch har det men nibe luft vatten med deras innedelar ex vvm325 har med tillbehöret axc 40 en funktion som gör att man kan köra ex vedpanna emot vp. Detta blir då så att allt blir automatiskt så man behöver inte hålla reda på div shuntar, kulventiler å annat. Elda när du vill å det tar värmen från acktank å eldar du inte så går vp...
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nu vet jag inte hur bosch har det men nibe luft vatten med deras innedelar ex vvm325 har med tillbehöret axc 40 en funktion som gör att man kan köra ex vedpanna emot vp. Detta blir då så att allt blir automatiskt så man behöver inte hålla reda på div shuntar, kulventiler å annat. Elda när du vill å det tar värmen från acktank å eldar du inte så går vp...
Låter ju som en dröm och precis så jag skulle vilja ha det! Måste nästan undersöka detta vidare med Bosch eller återförsäljaren. Om någon Anna sitter på svar om just min elpanna/pump tas det tacksamt emot ändå såklart :)
 
Semiproffset Thiger skrev:
Låter ju som en dröm och precis så jag skulle vilja ha det! Måste nästan undersöka detta vidare med Bosch eller återförsäljaren. Om någon Anna sitter på svar om just min elpanna/pump tas det tacksamt emot ändå såklart :)
Har IVT air x som tillverkas av Bosch! Ska montera vattenmantlad kamin med 750L tank och antagligen blir montering retur från värmesystem -> Tank -> shunt som ger 1-2C högre framledning än värmepumpen -> värmepump -> värmesystem.

Nackdelarna verkar vara att värmesystemet blir väldigt trögt men hellre det och kunna elda.

Finns nån modul som heter mm100 som ska möjliggöra att pannan ska kunna styra en värmekrets till men osäker på hur man löser det därför kommer jag en vanlig ESBE shunt.

Särskilt CTC verkar sälja dessa lösningar men även NIbe.

Kaminen är ansluten till tanken med laddomat.
 
V Vector skrev:
Nu vet jag inte hur bosch har det men nibe luft vatten med deras innedelar ex vvm325 har med tillbehöret axc 40 en funktion som gör att man kan köra ex vedpanna emot vp. Detta blir då så att allt blir automatiskt så man behöver inte hålla reda på div shuntar, kulventiler å annat. Elda när du vill å det tar värmen från acktank å eldar du inte så går vp...
Verkar finnas en variant av inomhusdel (elpannan) med solslinga i som man skulle kunna köra vatten i från acctank. Skall ringa min leverantör och se om det går att få denna variant istället för den utan som jag så klart beställt.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Verkar finnas en variant av inomhusdel (elpannan) med solslinga i som man skulle kunna köra vatten i från acctank. Skall ringa min leverantör och se om det går att få denna variant istället för den utan som jag så klart beställt.
Värmer endast varmvattnet som jag förstått men bättre än inget :)
 
J jespgrun skrev:
Värmer endast varmvattnet som jag förstått men bättre än inget :)
hmm, är inte riktigt med på vad du menar? Elpannan har inbyggd varmvattenberedare.
 
Semiproffset Thiger skrev:
hmm, är inte riktigt med på vad du menar? Elpannan har inbyggd varmvattenberedare.
Alltså solslingan är bara för VV beredning
 
J jespgrun skrev:
Alltså solslingan är bara för VV beredning
I Bosch pannan?

Det är ju i sådant fall inget bra. Jag vill ju såklart att både värme och tappvarmvatten skall produceras med redan förvärrat vatten från acctanken om jag väl eldar..
 
Semiproffset Thiger skrev:
I Bosch pannan?

Det är ju i sådant fall inget bra. Jag vill ju såklart att både värme och tappvarmvatten skall produceras med redan förvärrat vatten från acctanken om jag väl eldar..
Jag tänkte lika med min IVT och blev lika förvånad att det bara är för vv…


Sida 38
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_765_6203778.pdf
 
  • Skärmdump av installationsinstruktioner för solvärmesystem med varning för skållningsrisk och installationssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Ravnestam
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
I Bosch pannan?

Det är ju i sådant fall inget bra. Jag vill ju såklart att både värme och tappvarmvatten skall produceras med redan förvärrat vatten från acctanken om jag väl eldar..
Fick du nåt svar från Bosch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.