Hej

Vi har byggt ut huset och har ett nytt tak och ska således mura om stora delar av skorstenen.
Den har två pipor tillgängliga till ventilation och jag har tre delar jag vill ventilera bort:
1: Avloppsventilation för enskilt avlopp
2: Köksfläkt
3: Frånluften från kommande FTX-system.

Då undrar jag, går det att leda ihop 1 och 2 och dra ut dessa i samma pipa, utan att det blir märkliga konsekvenser?

I så fall undrar jag, får dessa rör böjas "hur man vill", eller måste de gå relativt spikrakt uppåt?
Det skulle behöva svänga lite, för att komma till skorstenen. Det är tal om ett avstånd på ett par meter i sidled, så kanske går man ganska plant en bit och sedan brant, eller så sneddar man diagonalt hela vägen mellan innertak/bjälklag och upp mot skorstenen, där anslutningspunkten tyvärr blir typ 2 meter upp från bjälklaget.
Detta är pga att vi har en befintlig skorsten som ska förlängas på höjden med ett par meter och dessa anslutningar får göras i den nya delen, för enkelhetens skull, tänkte vi.

Tack för ideer och synpunkter!
 
Tror inte den idén är speciellt lämplig. När du stänger köksfläkten så är risken väldigt stor att avloppsventilationen kommer in "bakvägen" via köksfläkten och det är nog inget som ni kommer att gilla.....
 
Hej
Det var ju en vettig reflektion. Kanske har du rätt.

Köket har ju frånluft, så den kommer ju suga in luft från närliggande öppningar. Köket är väldigt öppet, så det finns gott om tilluft på andra ställen. Däremot känns det ju rimligt att den suger luft den här vägen.

Dock, visst bryter väl fläktar köldbryggan rätt ofta och tätar lite smått när man inte använder den? Fast det kanske är bra dumt att gambla...

Alternativet är ju att den får dela pipa med frånluften istället...
 
De som levererar ventilationssystemet klargjorde att ventilationen och avloppsavluftningen inte får kombineras pga bakteriespridning. Det låter ju logiskt, men frågan är vad som duger. Om det skulle duga om de var i en varsin pipa vet jag inte just nu.

Jag tänkte undvika att ta upp avloppsventilationen genom taket. Jag har en sån här fejkad takpanna med en rörgenomföring. Det fungerar ju, men jag hade tänkt att inte ha en massa genomföringar "i onödan". Men det får kanske bli så. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.