Jag håller på att bygga en villa och i ett av badrummen vill jag ha kaklat upp till ca 120cm från golv och resten av väggen målad upp till tak, förutom i duchen som får kakel upp till ca 200cm.
På väggarna sitter det våtrumsgips och tätskiktet under kaklet blir Tarkodry som läggs av en GVK mattläggare.

Frågan är nu hur jag ska göra med tätskiktet under den målade ytan? Det bästa känns ju som att sätta Tarkodry på alla väggytor och kakla det som ska kaklas och måla det som ska målas eftersom jag då får ett obrutet tätskikt runt om. Om jag nu behöver sluta med mattan där kaklet slutar och börja med målningssytem där den målade ytan börjar bara för att målningsystemet endast är godkänt för att sätta på sugande underlag, så känns det som att jag bygger in en svaghet där två tätskikt ska mötas?
Det är ju så klart en risk med att måla på mattan, färgen kanske inte sitter bra, kan färgen påverka mattan på något sätt, men det känns ändå bättre med ett obrutet tätskikt än en massa skarvar i närheten av duchen.

Tyvärr är det svårt att ta reda på hur mötet mellan mattan och målningen ska göras om det nu är så jag måste göra, eftersom frågan inte "tillhör" någon. Varken GVK, BKR eller målarna verkar veta vad som är bäst eftersom de förutsätter att man kör på deras metod fullt ut och inte börjar mixa.

Är det nån som har erfarenhet av det här och kan komma med råd skulle jag vara väldigt tacksam.
 
Åsa Lund
Kör på med tätskikt på hela väggarna som du är inne på. Jag hade satt mikrolitväv ovanför kaklet och målat på det.
 
Jag har samma princip men detta gjordes på tiden med rollat tätskikt. Tätskiktet rollades upp till ca 2dm ovanför kaklet. Sen sattes väv efter kaklingen ovanför och målades.
 
Tätskiktet för kakel ska överlappas med 30mm. Du får inte ha tätskikt för kakel under ett målat tätskikt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Kul! Jag håller på med badrummet i mitt hus nu också, blev ett väldigt stort ingrepp då jag rev upp och började från botten väggar, golv och allt. Nu är jag i slutfasen och eftersom det är en djungel så har jag läst på både bkv och mkv, som Freddy_kruger säger, det ska överlappa minst 3 cm.

Jag har använt våtrumsfoljesystem under kakel och sedan en armerad väv för den målade ytan, när väven las så målades sedan ett flytande tätskikt upp från teknos, vidare en teknos våtrumsfärg. appråpå väven så är den inte godkänd enligt bkv eller mkv, så jag frågade en firma som lämnat offert på arbetet och han svarade att de nyttjar ett loophole som heter "avvikelser" eftersom det då blir fackmannamässigt utfört. OK sa jag, det är ju ändå mitt badrum :)
Se bilder:
Väven:
56bcdd64-20b8-4620-8a36-0df62714212c.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våtrumsgukkan
63214e90-ee26-4adb-93f8-0083fecaff09.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färg + lite kakel
ed4fd6da-c7aa-4f21-b173-e105c05bc2ef.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklat och överlappat
94d8e4a9-06c1-432f-879c-335bed89ce57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jaob: varför är inte väven godkänd? Eller är det ingen riktig våtrumsväv?
 
Freddy_kruger skrev:
Jaob: varför är inte väven godkänd? Eller är det ingen riktig våtrumsväv?
Det är från tillverkare godkänd våtrumsväv men inte enl. Mvk. Där ska det va gul g100 alltså struktur vilket vi inte ville ha.
 
Ok... Då är jag med! Det är tråkigt att det inte finns ett godkänt system med slät väv utan struktur, det är ju det folk efterfrågar...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Vad heter den släta väven du använde?

mvh

anders
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.