Hej

Om man har behov av att flytta ut en gammal dosa pga. isolering av vägg inifrån, så måste man ju skarva röret från gamla röret till dosans nya placering.

I mitt fall så är det "lite nyare" ;D installation från kanske 60-70 tal vilket innebär att det är plåt eller järnrör i väggarna.
Får man skarva på en vp-bit på detta för att förlänga röret? ???
 
Jag ser inte varför det inte skulle vara tillåtet.
Har gjort så själv. :)
 
Man tycker ju det borde vara tillåtet men elreglerna är rätt knepiga ibland tycker jag.

Skarvade du på VP eller Slang?
 
Jag skarvade på slang, jag her dessutom behörighet så jag hoppas jag har rätt. :)
 
Ja man får skarva på VP-rör på g:a B-rör.
Man får inte göra något som har med fast el-installation
att göra om man inte har behörighet att utföra el-installation.
Även om man har rätt behörighet för tänkt installation får man inte utföra någon som helst el-installation om man inte vet hur installationen skall utföras.
Anlita en elinstallatör som vet. :surprised:
 
Spinner vidare på denna punkt.

Finns det ingen "föröjningsring" så man bara öppnar ett doshål i nya gipset och sätter förhöjningen mellan gips och gamla dosan

Detsamma gäller kopplingsdosor. Man vill ju gärna komma åt dom när den invändiga isoleringen+gips är ditsatt. ???
 
B-E skrev:
Ja man får skarva på VP-rör på g:a B-rör.
Man får inte göra något som har med fast el-installation
att göra om man inte har behörighet att utföra el-installation.
Även om man har rätt behörighet för tänkt installation får man inte utföra någon som helst el-installation om man inte vet hur installationen skall utföras.
Anlita en elinstallatör som vet.  :surprised:
Skulle det vara så att jag skulle varit riktigt osäker i detta fall så hade jag konsulterat Elsäkerhetsverket. Men i detta fallet känner jag ändå att jag hade föreskrifterna på min sida, det faller på orimlighet att det inte skulle vara tillåtet.

 
Om det är gamla "plåtdosor" (plaströr och dosor har varit standard åtminstonde sedan början av 60 talet). Så tror jag inte att ckasses ringar fungerar, dom förutsätter att det finns skruvar i ringen runt dosöppningen. Det finns ialla fall inte alltid på plåtdosorna.
 
Det finns clips man sätter på den gamla dosan för att få skruvhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.