Om man har en frånluftvärmepump och en krypgrund som blir fuktig på sommaren, kunde man då inte ta en del av avluften från värmepumpen, köra den genom en värmeväxlare (som tar in uteluft) och köra ner den i krypgrunden. Helst har man då en fläkt för att suga ut luften ur grunden någon annanstans (för att inte få övertryck därnere) och ett temperaturstyrt spjäll (så man inte kör ner luften från värmeväxlaren då det är kallare ute än vad avluften från flvp är).

På det sättet borde man ju få ner ett hyfsat flöde av hyfsat torr och varm luft till krypgrunden, utan att det kostar en massa extra energi. Eller?
 
Tolkar jag dig rätt att du tar luft från utomhusdelen, värmer den o kör ner den i grunden. Det är precis det som en kondensavfuktare gör. Du kan köpa en sådan för ca 3000 kr. Kondensavfuktaren gör det sannolikt bättre än luftvärmepumpen. Varför krångla till det?
 
Fördelen skulle vara att man slipper mata en avfuktare med ström. Man har ju redan den avfuktade luften. Det man behöver driva är två fläktar, en för värmeväxlaren och en för att få ner luften till krypgrunden.

Kondensavfuktaren ger heller inget undertryck i grunden, men det är förstås inte alltid man behöver det.

Apropå det ja, du kör ju en kondensavfuktare har jag sett i andra trådar här. Har du någon statistik på hur mycket den har dragit nu när den gått ett par år?
 
Sist jag kollade hade den dragit ca 5 kWh per dygn. jag har avfuktningsbehov under mitten av juni till mitten av oktober. Drog ner undertrycksventilationen i år. Effekten av den åtgärden har främst blivit att jag kunnat hålla RF<60% jämfört med förra året då den ibland kröp över 70% RF. Om jag släppt upp RF till 70% skulle avfuktaren sannolikt dragit mindre.
 
Börja med att stänga till ventilerna till krypgrunden på sommaren så minskar du problemet med fuktigheten . Det e ju när det kommer in varm uteluft i ett svalt utrymme som det uppstår kondens
 
Jag blev också rådd att stänga ventilerna under sommaren. Tvärs emot vad folk i alla tider gjort. Min egen erfarenhet är... trots denna regniga sommar... det blev både torrare och luktade bättre när ventilerna öppnades igen. Så vad skall man tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.