Jag har sökt bygglov för en sammanhängande utbyggnad på 25 kvm i två sektioner vilket blir 7 procent mer än vad detaljplanen tillåter. Nu har grannarna invändningar mot detta vid grannehörande, jag håller 4,5 meter till tomtgräns.

Min fråga är kan jag söka bygglov för ena delen på 13 kvm och sedan göra en Attefallsutbyggnad på resterande 12 kvm vid samma byggtillfälle. Alternativt måste jag vänta och sedan göra Attefallsutbyggnad eller är detta inte möjligt alls.

/Jack
 
Enligt Boverket kan du inte det, sedan så finns det säkert enskilda kommuner som sett mellan fingrarna när det gäller lagens tolkningar fram tills de fått smäll på fingrarna vid överprövning.

Boverket skriver i följande tolkningsdokument:
Fråga: Kan man söka bygglov för tillbyggnad där man använder sig av befintlig byggrätt och sam‐ tidigt göra en anmälan om 15 kvm tillbyggnad, PBL 9 kap. 4 b §? Kan den lovbefriade tillbyggnaden vara integrerad i den lovpliktiga?
Svar: Om tillbyggnaderna byggs ihop eller har kontakt med varandra anser Boverket att svaret är nej. Det blir då fråga om en och samma tillbyggnad, som ska prövas i ett och samma ärende. Om den sammanlagda bruttoarean blir större än 15 m2 krävs bygglov. Boverket anser att det är först när slutbesked getts för den bygglovpliktiga åtgärden som nämnden kan bevilja startbesked för den lovbefriade tillbyggnaden. Det omvända gäller också, dvs. det är först när en lovbefriad tillbyggnad fått slutbesked som en lovpliktig tillbyggnad kan göras till den.

Figurerna nedan visar illustrerade tolkningar:

Skärmavbild 2016-04-21 kl. 20.11.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2016-04-21 kl. 20.11.09.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är grannarnas yttrande? Kan kommunen godkänna ansökan ändå ?
 
Tack Tänka för ett bra svar!!!
 
Fast svaret var ju inte fördelaktigt för mig, får väl hoppas på att bygglovet går igenom. Kanske skall ta en diskussion med grannarna.

Finns det något annat man kan göra?
 
Varför skall grannarnas yttrande vara ett problem? 7% är ringa avvikelse och skall inte vara ett bekymmer.
 
O
pacman42 skrev:
Varför skall grannarnas yttrande vara ett problem? 7% är ringa avvikelse och skall inte vara ett bekymmer.
Nu skulle jag inte vara så tvärsäker på att det just 7% är ringa. Sedan så kan det bli ett bekymmer om grannarna väljer att överklaga.
Grannarnas yttrande behöver inte spela någon som helst roll för kommunen... De kan köra på en då... Men de måste ta in granne yttranden när det inte följer DP på ett eller annat sätt... Om kommunen glömmer den biten så kan bygglovet avslås i högre instanser...
 
Odjuret skrev:
Nu skulle jag inte vara så tvärsäker på att det just 7% är ringa. Sedan så kan det bli ett bekymmer om grannarna väljer att överklaga.
Grannarnas yttrande behöver inte spela någon som helst roll för kommunen... De kan köra på en då... Men de måste ta in granne yttranden när det inte följer DP på ett eller annat sätt... Om kommunen glömmer den biten så kan bygglovet avslås i högre instanser...
Det var precis detta jag menade. Kommunen behöver inte bry sig om grannarnas yttranden om de inte är relevanta och då har ett överskridande om 7% ingen betydelse. 7% är ringa avvikelse enligt de prejudicerande domar som finns.

Som sagt var, jag ser inga bekymmer med detta. Endast om grannarna verkligen har något att klaga på så bör kommunen lyssna på dem och 7% överskridande är inget att klaga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.