Färgskrapandet i taket är på gång och jag planerar nu väggarna i matsalen. De är putsade och ska målas med blå-grön äggoljetempera. Nertill har jag tänkt ha en "panel" dvs golvlist- 20cm vägg- dekorationslist och allt ska målas i samma grå för att det ska se ut som de sitter ihop.

Funkar det att måla hela "panelen" med linolja, eller bör jag sätta lump-papp på 20cm väggen för att det ska smälta in, eller ska jag måla allt med tempera? Tänker att det är lättare att få samma glans/matthet på allt om man målar med tempera, men är lite osäker hur det blir på listerna.
 
Det blir jättebra med hela panelen i linoljefärg. Det brukar vara så, även pm väggarna har annat, typ tempera eller limfärg.
 
Är du med på att en del av panelen är putsad vägg? Vill bara kolla, jag förklarade rätt dåligt.
 
Aha! Lurigare. Skulle nog köra tempera på allt då, men det kanske funkar bra med puts och linoljefärg... Jag har inte testat...
 
Det funkar iallafall att måla på puts med linoljefärg men det är lite meckigt. Jag kan inte lova att det blir samma glans heller som på det som inte är puts men man tänker kanske inte på det ändå om det blir skillnad.

Jag hade nog iallafall valt samma färg på både väggen och listerna, sen vilken det gör kanske inte så stor skillnad. Alltså antingen tempera eller linolja.
 
Lutar nog åt att det blir äggoljetempera rakt av, ska provmåla på trä med det jag fått hem nu och se vad jag tycker om det. De som provat verkar ju bli rätt lyriska!
 
S
Trådkapning (sorry) det här med att måla tempera på lumppapp... hur går det till i praktiken? Hur fäster man pappen osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.