Hej,

Funkar det att kombinera 12mm och 20mm golvvärmeslang i samma fördelare? Dvs 4 slingor blir 20mm och en 12mm. Är det någon som gjort så?

Tänkte att 12mm bygger mindre då jag på i badrummet tänkte göra så här:

1 Bjälklag
2 22 mm golvspån
3 Fäst golvvärmerören i spånskivan
4 Armering
5 Flytspackla till minst 15mm över rören
6 Tätskikt
7 Fästmassa
8 Klinker

Resten av slingorna ligger i golvärmeplåtar på gles

Tacksam för svar
 
Det borde väl inte vara några större problem antar jag, sitter själv med 2 st 20mm, 1 st 16mm och 2 st 12mm i samma fördelare och det funkar, samma konstruktion som du har på golven.

Det var så det kopplades in och det fungerar. Men jag har inte gjort det själv, och har ingen aning om det finns rekomendationer kring detta.
 
Om du kollar uponors hemsida så finns lite diagram som ger vägledning om hur du stryper slingor av olika längder med samma dimension, mellan dimensioner är det lite klenare så jag skulle nog rekommendera att kontakta en tillverkare och se att hamnar inom vettiga värden. Det kan dessutom ge lite vägledning om begränsningar i längder på slingor mm. Är det bara ett mindre badrum kanske det är en sak men får du en lång slinga i badrummet nära gränsen på längden för en 12mm skulle jag nog höra mig för. generellt är väl att om du ligger nära maxlängder på 12mm slangen så kommer du behöva ha det kopplet helt öppet och sedan får du strypa ner de andra. Risken är att om du har en lång 12mm slang så måste du tex strypa en kortare 20mm slang ordentligt vilket gör att flödet i den slingan blir för lågt.
 
Som ovanstående talare säger så stryper 12-slangen mycket och det är synd att behöva skruva upp pumpen pga detta. Gör två lika långa slingor av badrummet och håll dig under kanske 30-35 m.
 
Det behövs egentligen en 55m, så då skulle jag dela det på två slingor för att få det bra. Tyvärr har jag ju redan köpt fördelaren, men det går ju att bygga ut..

Tack för inputen..
 
Du kan T:a ihop slingorna efter fördelaren, ger fördelen att du kan styra båda slingorna med ett styrdon.
 
Matss skrev:
Du kan T:a ihop slingorna efter fördelaren, ger fördelen att du kan styra båda slingorna med ett styrdon.
Aha det var ju smart, så får det bli då
 
Våra hantverkare har just lagt en ca 30m slang på 12mm i badrummet med cc 150mm ca 1 cm ovanför isoleringen.
Denna ska kopplas till samma fördelare som 3 st 17mm slingor.
Kommer det bli problem tror ni?
 
Tja, 30m är väl inte en allt för extrem längd på en 12mm slinga. Har du "normallånga" övriga slingor med 17mm slang skulle jag inte vara allt för orolig. Har du koll på längderna på de övriga så brukar tex uponor och de andra tillverkarna kunna svara över telefon. Tror även forumet kan assistera med en sanitetskontroll om vi vet längderna

Problemen hamnar man ofta när man ligger på maxgränsen på 12mm slang och sedan kanske har en eller flera väldigt korta slingor med 20mm slang
 
Tack
Att dom har lagt dem cc 15 då? Brukar man inte lägga 12 mm slangen cc 12,5?
Det kanske kompenseras lite av att den ligger mitt i betongen istället för mot botten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.