Behöver en ny kombinationsvinkel. Bachos var helt värdelösa. Kollade lite på Starrett men kostar huggorm. Är de värda sina pris gentemot vad man får?

Finns de andra som håller i hög kvalitet men mer rimligt prissatta kanske?

Tacksam för tips och råd

Mvh
 
Är tveksam till Banggood. Köpte själv ett par veiko snabbtvingar därifrån och var tvungen att fila bort lite material så de gick att lossa tvingen. Kanske måndagsexemplar men ändå…
 
Jag har en Starrett och den är verkligen välgjord. Toppkvalitet. Min är från före kriget men de lär vara precis lika bra in i dag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har en Starret kombinationsvinkel, superbra men såklart dyr.

En annan tillverkare med gott rykte är PEC-tols som normalt ligger märkbart under Starret i pris. En intressant sak i deras utbud är att de säljer vinklar med obetydliga skönhetsfel som inte påverkar funktionen till riktigt bra priser.

https://pec.tools/product/12″-cast-iron-4r-2-piece-combination-square-7121-012/

Ta en titt, kanske kan det vara något!
//Ronnie
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har en Starret kombinationsvinkel, superbra men såklart dyr.

En annan tillverkare med gott rykte är PEC-tols som normalt ligger märkbart under Starret i pris. En intressant sak i deras utbud är att de säljer vinklar med obetydliga skönhetsfel som inte påverkar funktionen till riktigt bra priser.

https://pec.tools/product/12″-cast-iron-4r-2-piece-combination-square-7121-012/

Ta en titt, kanske kan det vara något!
//Ronnie
Tack, ska ta en titt.
 
PeterFalun
starret
 
H heimlaga skrev:
Jag har en Starrett och den är verkligen välgjord. Toppkvalitet. Min är från före kriget men de lär vara precis lika bra in i dag.
Vilket krig? andravärldskriget ?
Låter som toppkvalitet rakt genom…
 
M magnlar skrev:
Vilket krig? andravärldskriget ?
Låter som toppkvalitet rakt genom…
Ja när vi i Finland talar om kriget är det åren 1939-44 som det gäller.

Jag har sett och hållit i nya Starret och pratat med folk som har dem och kvaliteten är ungefär likvärdig än i dag.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
M
Paul Sellers har tidigare rekommenderat stanley 0-46-151 (Stanley Rabone 1912) här:

https://paulsellers.com/2012/08/buying-good-tools-cheap-2-the-combination-square/

Jag har en sådan någonstans, köpt begagnad från Ebay.co.uk för länge sedan. Jag har aldrig fräschat upp den då jag aldrig fattat vitsen med dessa. De är tunga och klumpiga jämfört med en bra anslagsvinkel. För den justerbara funktionen använder jag ett skjutmått alternativt en liten motsvarande Starret mini variant (som saknar 45°)
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
Beställde en Stanley 0-46-151 via amazon till ok pris. Om den är för tung & klumpig att använda återstår att se. Verkar gedigen byggd iallafall. Tack alla
 
P Pysslarn skrev:
Har en Starret kombinationsvinkel, superbra men såklart dyr.

En annan tillverkare med gott rykte är PEC-tols som normalt ligger märkbart under Starret i pris. En intressant sak i deras utbud är att de säljer vinklar med obetydliga skönhetsfel som inte påverkar funktionen till riktigt bra priser.

https://pec.tools/product/12″-cast-iron-4r-2-piece-combination-square-7121-012/

Ta en titt, kanske kan det vara något!
//Ronnie
På ebay köpte jag PEC med kosmetiska skador, samma verktyg men billigare. De är nya men passerade inte fabriken p.g.a. kosmetiska fel, men fullt funktionella.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Paul Sellers har tidigare rekommenderat stanley 0-46-151 (Stanley Rabone 1912) här:

[länk]

Jag har en sådan någonstans, köpt begagnad från Ebay.co.uk för länge sedan. Jag har aldrig fräschat upp den då jag aldrig fattat vitsen med dessa. De är tunga och klumpiga jämfört med en bra anslagsvinkel. För den justerbara funktionen använder jag ett skjutmått alternativt en liten motsvarande Starret mini variant (som saknar 45°)
Jag använder min(a, har 3 totalt) hela tiden, man kan mäta med den ungefär som med ett skjutmått, man kan överföra mått från en del till en annan, de har en rits inbyggd i handtaget också så man kan ställa in den och göra linjer på trä eller metall. Förmodligen mycket mera utöver jag inte kommer på just nu.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag använder min(a, har 3 totalt) hela tiden, man kan mäta med den ungefär som med ett skjutmått, man kan överföra mått från en del till en annan, de har en rits inbyggd i handtaget också så man kan ställa in den och göra linjer på trä eller metall. Förmodligen mycket mera utöver jag inte kommer på just nu.
Håller med om det mesta, men den där ritsen sitter så löst att den till slut fått hamna i en låda någonstans (efter ett smärtsamt test att ha den i fickan). Något bra tips hus man får den att sitta kvar? Jag pratar om den lilla från starret, som alltid ligger inom räckhåll.
 
Den sitter bara med friktion på min, om det inte funkar så vet jag inte. Tror de kan nötas upp så det sitter löst med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.