I full sjå att välja vitvaror när jag, för mig, kommer in på en helt okänd produkt. Nänmligen kombiugn! Istället för att köpa en vanlig ugn och en mikrovågsugn så är de ihopslagna till en, suveränt!! eller??

Som jag ser det så:
1. Blir det billigare. Ca 6k för en kombiugn, det är ju vad en vanlig ugn kostar...
2. Sparar man utrymme då bara en maskin behövs!

Så vad är nackdelen, fungerar de inte bra??

Ikea har dessutom en vit, precis som jag vill ha:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90244796/

Dela med er av era erfarenheter.
 
Vi har en kombiugn, en Siemens hb86p... någonting och den är ganska avancerad där man tar vara på kombinationen av att det är ugn och micro i ett. Det finns en massa tillagningsprogram där micron går in och hjälper till att laga maten snabbare. Siemens modell är dock av kompaktugnsmodell vilket kanske inte ersätter en vanlig normalstor ugn. Man får utgå från sina behov. En annan nackdel kan vara om man behöver använda ugn till en sak och micron till en annan.
Jag vet inte hur IKEAs ugn fungerar, om man kan använda båda funktionerna samtidigt men det är det som är den största fördelen med kombiugn tycker jag.
 
Kan tillägga att min ugn fungerar bra som enbart ugn och bra som enbart micro också, märker ingen skillnad jfr separata enheter.
 
  • Gilla
Kaffekoppen100
  • Laddar…
Tack för infon!

Ok, så de fungerar som så att micron går in och "stödkör" även fast man kör ugnen på "ugnsläge" ??
Detta är väl inget jag är ute efter egentligen, utan vill ha den som mikro när jag ska värma matlådan/poppa popcorn etc, och som helt vanligt varmluftsugn när jag ska göra gratäng/lasange etc.

Är dessa kombiugnar mindre invändigt än vanliga ugnar? - det är ett minus isåfall.
 
ullberg
Siemens kombiugnar är (var när vi köpte iaf) mindre såväl utvändigt som invändigt, de är lägre än en vanlig ugn. När jag tittar på IKEA ugnen du länkar till så verkar även den vara lägre, ser det inte ut så?

Lösningen för oss: vi har två kombiugnar (siemens 86... Någonting)

Vi är väldigt nöjda med vårt val, och ett tips är att kolla upp så ugnen verkligen har vanlig över/undervärme. När vi köpte vår hade Siemens en enklare modell som kombinerade micro med varmluft och grill, men inte vanlig ugn, vi tog den dyrare som har alla funktioner. Läser jag specen för IKEA-ugnen är det inte helt tydligt, kanske har den över/undervärme men det står inte riktigt uttryckligen någonstans. Kolla upp det, för mig är det en dealbreaker.

I övrigt har vi haft våra i 6-7 år och är väldigt nöjda.

/U
 
ullberg
Ang både micro och ugn samtidigt: ja Siemens kan göra det, jag antar men vet inte att även IKEAs kan. Inte superofta vi använder det, men exv. Bakpotatis går sjukt fort i kombiläge så då används den jämt...
 
Du har helt rätt, även Ikeas kombiugn är en ganska liten. Kan inte hitta en enda kombiugn som är fullstor, dvs över 60L.
Det var synd och kombiugn faller nog bort då...

I övrigt hade varmluft+micro räckt. Över o undervärme använder jag typ aldrig, varmluft är lättare/snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.