Mikael_L
Kan man blanda horisontell och vertikal orientering?
I samma rum? samma hus?

Föredrar ni ena eller andra montaget, och varför.

(Frågan gäller alltså det rent estetiska och i viss mån det praktiska arbetet, inte några elsäkerhetsregler, för dessa har väl inga synpunkter på det hela)
 
Nja, jag ställer mig tveksam till det.

Jag monterar alltid vertikalt och det beror på att det är så jag har blivit upplärd att man gör.
Har man en fyrfacksram så blir den ganska lång och ska man ha den liggande så får man sträcka armen ganska långt för att nå sista brytaren. Vid vertikalt så behöver man bara flytta handen upp eller ner.

Fördelen med liggande tycker jag är att då hamnar alla brytare på 1 m.

Kan även nämna att jag tycker att det är snyggast att sätta mitten av flerfacksramen på 1 m och inte typ den understa brytaren på 1 m som vissa elektriker gör.

Som jag ser det så är det även enklare att sätta dosorna vertikalt för då kan man använda regelfästen direkt på regeln och slipper kortla.

//Patrik
 
Rent estetiskt låter det lite tveksamt med blandat, sen kanske man får ta till en sådan lösning om det inte fungerar rent praktiskt med inredningen. Annars är det vertikalt som gäller har jag också lärt mig, det snor ju inte så mycket vägg om man säger så, står t.o.m. i standarden att det är lämpligast.
 
Det jag har sett och som jag tycket är snyggt är beroende på miljö. Exempelvis strömställare dimmer mm monterat på mindre väggpartier tycker jag det är snyggare med vertikal orientering. Nära golv är uttag monterade horisontellt snyggast om man har flera i bredd. Så det hela faller nog på var man monterar och smaksak.
 
Mikael_L
frohike skrev:
Det jag har sett och som jag tycket är snyggt är beroende på miljö. Exempelvis strömställare dimmer mm monterat på mindre väggpartier tycker jag det är snyggare med vertikal orientering. Nära golv är uttag monterade horisontellt snyggast om man har flera i bredd. Så det hela faller nog på var man monterar och smaksak.
Jo uttag och sånt vid golv måste ju bli liggande.

För strömbrytare i två sovrum har jag tanken på två st hopkopplade dosor där den ena dessutom är en reserv för ev framtida bruk (övertapetserad). Just där med en kombination av endast två enheter tänkte jag att det blir bra med horisontell linjering, men på andra ställen i huset, dels där det är 3 eller 4 enheter samt ställen med platsbrist, borde vertikal linjering bli bättre.

Men forumet verkar stå rätt enade här, vertikala flerfackare är det som gäller. :)
(utom vägguttag nere vid golv).
 
Av ren nyfikenhet:

I vilket scenario tror du att den extra dosan kommer till användning? Det verkar inte helt optimalt.. :)
 
Mikael_L
I första läget sätter jag en kronbrytare för taklampa resp uttag över fönster.

Sen plötsligt vill jag kunna dimma ena eller andra.
 
Fundera på om dosdimmer och en fjäder i kronbrytaren kan vara ett alternativ när det blir aktuellt.
 
Mikael_L
Jag är så gammal att jag inte förstår mig på sådana där moderniteter ... ;)
 
Jag har kört med horisontella över diskbänk/arbetsbänk i köket (vuttag+brytare), annars vertikala.
 
Mikael_L skrev:
Jag är så gammal att jag inte förstår mig på sådana där moderniteter ... ;)
Jag var faktiskt också lite "motståndare" till tryckknappsdimmer förut och ansåg att dimra, det gör man ta mig tusan med en vriddimmer. Men efter att ha monterat dosdimmar på några jobb och insett att de faktiskt inte är så himla komplicerade, att de faktiskt är ganska snyggt när dimmern inte syns och att man sparar dosor så har jag övergått till att använda de mer.
En till fördel är ju att man kan "trappkoppla" flera tryckknappar.

//Patrik
 
Tror mig sett att vissa dimmrar rekomenderas monteras vågrätt i flerfacksram pga av minskad värme-utveckling.
 
Fnularn skrev:
Tror mig sett att vissa dimmrar rekomenderas monteras vågrätt i flerfacksram pga av minskad värme-utveckling.
Dosdimmern kan man alltid slänga upp i takdosorna. :)
 
mycke_nu skrev:
Dosdimmern kan man alltid slänga upp i takdosorna. :)
Ja, fast nej. Vissa takdosor är skrattretande fulla.

//Patrik
 
Eltakos dosdimmer ryms bakom strömbrytaren

Horisontalmontage vid bänkar, annars vertikalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.