Någonstans har jag sett en kombinationsmaskin som var rikt- och planhyvel samt fräs. Layouten var som en vanlig rikt- och plan i hobbystorlek (260-310 mm hyvelbredd) och så satt det en fräs på sidan på något sätt, jag tror att de delade på bordet. En begagnad maskin med gjutjärnsbord. 20-40 år gammal cirka. Alltså inte ett proffsmonster utan något som skulle gå in i mitt lilla villagarage. Men nu är inte Google min vän längre och allt jag hittar är ett par olika Kity-modeller som är för breda. Vad kan det ha varit för modell jag såg?
 
Det är ju inte ovanligt med en långhålsborr som man hänger på en rikt-/planhyvel. Är det något sånt du menar? Det är ju en typ av fräs.
 
Kan ju såklart ha varit det jag såg (det var innan jag insåg att det vore den perfekta maskinen för mig) men minnesbilden av fräshuvud är större än av långhålsborrspakar.
 
Emco rex 2000 hade ju en frästillsats, kopplas liksom på sidan av hyvelbordet. Försökte googla en bild på det men hittade ingen bra. Men den har väl iofs inte gjutgärnsbord. Sen hade scheppach någon modell också.. Hmc?
 
Redigerat:
Scheppach modell HM 2 kunde förses med diverse tillsatser, som långhålsborr, cirkelsåg och slip för hyvelstål
Men den hade tyvärr plåtbord …
 
Jakten går vidare. Tack för förslagen!
 
Har ett svagt minne av att ha sett en Stenbergskombi med fräsaggregat. På en sådan ligger allt i linje, smalt och lättplacerat. Kan vara hjärnspöke. Börjar väl bli senil.

mvh Findus
 
Det är som Findus säger.
Stenberg med 300 mm kutter forekommer både med och utan cirkel och med och utan fräs. Den här har tydligen fräsdelarna men de är inte monterade: Man bultar fast fräsbordet bakpå hyvelns utmatningsbord.
http://www.blocket.se/dalarna/Snickerimaskin_Stenbergs_65607324.htm?ca=2&w=3
Den här har allting monterat:
http://www.blocket.se/vastmanland/Snickerimaskin_64724728.htm?ca=2&w=3

De större kombimaskinerna med cirka 60 cm kutter som tillverkades av Stenberg och Sajo och Jonsered och Osbyverken och Waco har nästan alla en fräs inbyggd i utmatningsbordet och såg inbyggd i inmatningsbordet. Vissa Stenbergmodeller förekommer utan såg. De är ganska stora maskiner som visserrligen tar upp bara 1x2,5 meter men ändå är betydligt större än det du tänker på.

L'invincible hade en liten modell med ungefär 350mm hyvel och cirkel och fräs och långhålsborrmaskin. Cirkeln är väldigt liten och monterad ute i hörnet på bordet och fräsen är monterad mitt i bordet. Med cirkeln nedvevad och cirkelanslaget bortmonterad ser den ut som bara hyvel och fräs. Den här kan vara maskinen jag tänker på.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Snickerimaskiner_65583874.htm?ca=2&w=3

Det fanns ett par tre franska tillverkare som byggde hyvel/fräs kombinationer men de var ganska stora maskiner med minst 40 cm hyvelbredd. Jag tror också att Bäuerle hade någonting i den storleksklassen..... men de är stora monster som du inte skall ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.