Hej alla, vi har precis skaffat oss en 2plans villa från 68, där det ena av två badrum är original. Ganska snyggt, men gammalt. Såklart innebär det dock att tätskiktet inte är vad det bör vara, så vi kommer behöva blåsa det i framtiden när budget tillåter.

Men, där på det äldre badrummet står ett badkar, och ingen duschhörna. Eftersom det hade varit bra med två duschar (och samtidigt ha ett badkar) har jag börjat titta på dushkabin/badkarskombinationer som till exempel den här på Sparmax: http://www.sparmax.se/?action=produ...gedusch med badkar&prodtext=COMBI BADKAR 9028
Tanken är då att vi kan byta ut befintligt badkar mot en dusch/bad kombo så att vi kan duscha utan att vara överdrivet oroliga över tätskiktet. Vad tror ni om den lösningen? Är det någon som har erfarenhet av den typen av duschkar?

mvh
Måns
 
Jag har ingen erfarenhet av den typen av duschkar, men ser inte varför det inte skulle funka.

De har ju ofta den kombinationen på äldre (?) hotell utomlands, att det finns ett badkar och ingen separat dusch. Ofta sätter man en glasskiva precis där där duschblandaren sitter, som bara täcker den del av badkaret. En ganska snygg alternativ lösning till duschen du visade här och det är ju egentligen samma sak.
 
Snyggt och platsbesparande, och bra sätt att minimera risken för fuktskador i väntan på en rejäl renovering.
 
Det kan eventuellt vara lite overkill med fm-radio trådlös telefon, tropiskt regn och belysning i duschen, funderar lite på alternativ. :)
Vi kan ju inte vara ensamma om kombinationen dåliga tätskikt + vilja både duscha och bada. Lyckas inte hitta några andra än de Sparmax säljer, men de kan ju inte vara ensamma på marknaden. Ett alternativ är som du säger Marlen, att sätta glas mot vägg och sedan ett duschbadkar med duschvägg monterad på, men då känns det inte riktigt som samma snabba "köp en grej och montera"-lösning.
Underligt att jag inte lyckas hitta ett duschbadkar med glasväggar runt om hela duschöhrnan...
 
Nej, det blir ju att montera glasskivan också. Hittade ett par bilder på hur jag menade:

dusch-i-badet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


duschibadet2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar på denna lösningen jag också. Synd att det inte finns fler som säljer sådana, vad jag kunnat hitta i alla fall. Då menar jag modellen som är som en duschkabin fast med badkar i. Alltså inte modellen badkar med vägg. Skulle vilja ha ett enklare koncept än de som säljs av sparmax utan massa massageduschar och grejer.

Någon som kan säga något om kvaliten på sparmax grejer?
 
D
Det finns fler ställen som säljer. Har tittat på samma. Återkommer nästa gång jag sitter vid datorn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.