Har lagt in vattenburen golvvärme och funderar att även lägga in elvärmegolv för sommar uppvärmning Det är ett äldre hus och jag vill hålla ner bygghöjden.
Undrar om vad man bör tänka på om man lägger slangen för det vattenburna och värmekabeln i samma skikt. Jag har armerat och satt fast slangen i armeringen, det optimala är ju att lägga det i mitten av det vattenburna. Men det är ju svårt att gjuta botten plattan utan att riskera att man skadar slang eller kabel.
Kan man korsa vattenslangen och värmekabel. Är det något annat man bör tänkta på?
 
Jag har tänkt mig en lösning på ungefär samma vis. jag håller på att renovera hela huset, har rivigt ut trossbotten och tänkte nu även lägga vatten buren golvvärme i hela huset. har dock 2 st luftvärmepumpar nu så jag har ingen "panna" som kan värma vatten buren väme. dock tänker jag investera i detta fast inte nu på något år. därför tänkte jag lägga en extra el golvvärmeslinga i badrummet då det ska bli klingker där.. annars läre man ju frysa fötterna av sig. dock vet jag inte om det är möjligt att lägga dubbla värmesystem, vatten och el? någon som vet om det är lämpligt eller om man får frysa om tårna tills att jag har pengar till en panna.
 
En sådan kan man ju sätta, inbyggd elpatron

Wirsbo ElPush 12

Tillverkare
Wirsbo

För golvvärme i rum upp till ca 20 m2, med grenrörssats totalt ca 40 m2. Termostatventil med rumsgivare. Cirkpump 230V 25W. Med kopplingar för 20x2 mm golvvärmerör. Omställbar för anslutning till 1-rörs eller 2-rörs radiatorsystem med 15 klämkoppling.
Till skillnad mot en vanligt Push 12 är denna ElPush 12 försedd med en eluppvärmning på 375 W som kan förse anläggningen med lite extra energi då det ordinarie värmesystemet är avstängt.

Best.nr Pris
3027 5.440,00 kr/st

Detta från Rinkabyrör.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Roine skrev:
dock vet jag inte om det är möjligt att lägga dubbla värmesystem, vatten och el? någon som vet om det är lämpligt eller om man får frysa om tårna tills att jag har pengar till en panna.
Jag har då varit till folk som haft båda, Slipper ju köra cirk.pumpen på sommaren för att ha comfortvärme där du har klinkers o det kan ju va en ide då det är rätt stora cirk.pumpar till golvvärmen (beroende på m2) men pusch 25 t.ex är väl 145 W på lägsta o 245 W på högsta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.