Sitter och bläddrar i nya Jula katalogen och upptäcker en kombimaskin i miniformat. Börjar man läsa lite om prestanda så slår det mig att priset 9995:- är väldigt högt. Märket Woodstar ger inte mig några Festoolvibbar precis. Chuckkapaciteten för långhålsborr/fräs är 13 mm. Allt detta + byggsåg, rikt-,plan- hyvel ska man klara med bara 1kW motor. (Mina mattekunskaper får detta till bara 5-funktioner).

Och nu till frågan. Vad tycker ni om priset på kombimaskinen Combi 06 och tycker ni den som köper skapelsen får valuta för pengarna?




6-funktioners träbearbetningsmaskin med byggsåg, rikt-,plan- och hyvel, vertikalfräs samt långhålsborr. Mycket kompakt maskin som trots sin solida design levererar träbearbetning av hög kvalitet. Rikthyvel: max. arbetsbredd 154 mm, max. arbetshöjd 100 mm, max. avverkning 2 mm, max. matningshastighet 7 m/min. Planhyvel: max. arbetsbredd 250 mm, max. avverkning 1,5 mm, bänklängd 620 mm, antal stål 2 st, hastighet 6000 varv/min. Vertikalfräs: hylskapacitet 13 mm, max. spindelrörelse 42 mm, hastighet 9000 varv/min. Byggsåg: max. sågdjup 60 mm, klingdimension 200 mm, bänkstorlek L620xB325 mm, hastighet 4200 varv/min. Långhålsborrning: chuckkapacitet 13 mm, max. djuprörelse 45 mm, max. vertikal rörelse 60 mm, max. horisontell rörelse 95 mm, bänkstorlek L260xB125 mm. Anhåll: 120x740 mm. Effekt: 1 kW. 230 V. Vikt: 44 kg. B840xH475xD635 mm. (Artnr: 011603)

Finns ej på lager, förskjuten leverans
011603_d.jpg
 
Skeptisk, den ser lite rasslig ut.....
 
Definitivt ikke noe som er verdt 9995kr iallefall.

Sikkert ok for de med meget dårlig plass, men til den prisen hadde jeg aldri betalt. 4995kanskje.
 
Har oxå sett denna och blivit lite nyfiken. Jag har rikt o plan från woodstar och den är ingen festool men en riktigt prisvärd liten sak för hemmafixaren och har fått väldigt bra betyg i tester. Mina efterforskningar har lett till att hyveln är samma som sheppach och det kanske även denna är. Jag tror den kan vara helt ok men den verkar lite pluttig, skulle vilja ha en lite större variant som man fortfarande kan få in genom en dörr och orka lyfta ner för källartrappan. Skall man inte hålla på med så stora saker och har ont om plats så tror jag denna kan vara något att ha men skall tillägga att jag inte har kännt på den.
 
Vad är den 6:e funktionen? Det enda jag får fram är följande:

- byggsåg
- rikthyvel
- planhyvel
- vertikalfräs
- långhålsborr

Den 6:e skulle kunna vara hyvel. Men det har jag ju redan räknat upp 2 ggr om dom nu inte menar att det finns tex. en listhyvel/profilhyvel i den ?
 
Hajade också till på denna. Men priset är helt klart för högt för vad man får samt är ngt frågande till en 1000W-motor....tycker 1200W motorn på min bänksåg storknar rätt snabbt. 2100W på min CoTech-fräs i bord känns behövligt för de kraftigare stålen. 1800W på DeWalt-planen känns inte heller i överkant. Så, 1000W på denna maskin innebär att man får ta det riktigt lugnt....
 
Snorunge skrev:
Vad är den 6:e funktionen? Det enda jag får fram är följande:
Bojsänke!
 
  • Haha
Rofferollin
  • Laddar…
Undrar hur inköpsansvariga på Jula tänkte och till vilka grupper denna produkt skulle säljas?

Nått i stil med:

- Köpglad med bra ekonomi.
- Bor i en trång studentlägenhet.
- Är van med SMS-lån.
- Är flitigt omskriven i tidningen Justitia.
- Sett några program av "bygglov" i mobiltelefonen.
 
bax skrev:
Bojsänke!
:D

Snorunge skrev:
Undrar hur inköpsansvariga på Jula tänkte och till vilka grupper denna produkt skulle säljas?

Nått i stil med:

- Köpglad med bra ekonomi.
- Bor i en trång studentlägenhet.
- Är van med SMS-lån.
- Är flitigt omskriven i tidningen Justitia.
- Sett några program av "bygglov" i mobiltelefonen.
:D:D:D


humor... Härligt efter en lång och tung dag på jobbet....
 
Jamen, det står ju faktiskt rikt-, plan- och hyvel. :D

Alternativet är ju Anhåll som de verkar räkna upp som funktion på slutet. Det gör de visserligen med Effekt också men annonsmakaren kunde väl inte räkna till sju. :rolleyes:
 
Ropa skrev:
Jamen, det står ju faktiskt rikt-, plan- och hyvel. :D
...tja,...Om man vänder på maskinen så rikten kommer nedåt så har man fått ett mudderverk... perfekt vid sommarstugan som en viss farbror Frej skulle sagt.:D

Skämt å sido. Kan vara 2 funktioner på långhålsborrningen. Vertikalborrning och horisontalborrning.
 
Om man ska prata om grader i helvetet så finns det andra Kinamaskiner som ger mer för pengarna. De är mer av typen riktiga maskiner, men förmodligen med "normala" problem som vi förknippar de flesta Kinamaskiner med som precision, dimensionering av gods och driftsäkerherhet.

-Drift&underhåll, 12500kr, http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=370
-Verktygsstallet, 11000 + moms, http://www.blocket.se/vi/14099639.htm?ca=11_s

Själv spejar jag så smått efter en kombimaskin och tror att en beggad Robland, Hammer eller Felder skulle passa mig bra. Hammer och Felder utvecklas och tillverkas faktiskt av samma företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.