Skall köpa ngt kombikit 18v för att ha vid renovering av ladan i vår. Vad rekommenderar ni, skruvdragar, slagskruvdragare, cirkel och stickis känns givna. Budgeten är inte enorm. Bosch, hits hi eller makita. Spåna gärna lite och kom med bra förslag!!!
 
Slagskruvdragare ser jag inte som ett måste. Cirkeln är riktigt bra och något jag inte skulle byta bort. Vinkelslipen fick jag med på köpet och var mycket skeptisk till vad jag skulle ha den till. Men den har vart till mycket nytta! Annars gillar jag skruvautomaten, den skulle jag inte heller byta bort även om det är ett verktyg man inte använder så ofta.
 
Jag har Makita borrskruvdragare, slagskruvdragare, cirkelsåg och borrhammare. Är mycket nöjd. Sladdlös cirkelsåg riktigt bra när man fått in snitsen, har använt den flitigt. Köpte både slagskruvdragare och cirkelsåg på tradera (ny, inkl moms) till bra pris. Dock den amerikanska varianten, så det är tum på skalan.

Jag tror det är viktigt att tänka på batterikvalitet när man ska köra många maskiner, som sagt är jag inte besviken efter två års användning. Vidare kan det vara idé att fundera på om och vad du vill utöka med. Hur många batterier du behöver,ska du bara använda själv eller vill du ha ett helt arbetslag till hjälp? Jag har tre, två fullstora och ett halvt. Det sistnämnda passar inte till de strömkrävande maskinerna (cirkel, borrhammare), men är lätt och sitter nästan alltid på slagskruvdragare, vilket ger en lätt maskin att arbeta med. Dess tre batterier räcker gott till mig, oftast går det bra om någon lånar borrmaskin också. Laddar på 25 minuter.

Nackdelen med Makita är att de är ganska dyra på vissa maskiner och att det inte är någon batteri-indikator på batterierna. Annars känns det som ett stabilt system och med stort utbud av maskiner. Senast kom elhyveln, är sugen på att införskaffa men den är ganska dyr, men tänk bara vad smidigt att kunna hyvla till något uppe på taket utan att sladd-h-vete är i vägen.

Sticksåg kan säkert vara bra, har inte direkt haft användning en sådan ännu själv, men det sägs att Makitas är bra.

Jag har dessutom lyckats övertyga far, han köpte dyr Metabo för 25 år sedan och batterierna dog nästan med detsamma. Sedan dess har han kört rusta-skruvdragare och varit mycket skeptiskt till att köpa dyra maskiner, de är inte bättre dem. Men nu har han ett makita paket: Vinkelslipen och slagskruvdragaren är favoriter tror jag, tigersåg kan vara behändigt.

Inte enorm budget? Vad innebär det? Jag köpte via verktygsladan.nu. Mycket hjälpsamma om du har frågor, dessutom kan du diskutera fram ett eget paket och pris med dem. Jag blev övertalad att skippa slag i borrmaskinen och de gav mig ett bra paketpris inklusive borrhammare istället. Mycket nöjd.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Berätta lite vad du hade tänkt att göra med ladan. Bygga takstolar eller inreda? Lite skillnad på vad som kan vara lämpligt.
 
Robert-san01 skrev:
Slagskruvdragare ser jag inte som ett måste. Cirkeln är riktigt bra och något jag inte skulle byta bort. Vinkelslipen fick jag med på köpet och var mycket skeptisk till vad jag skulle ha den till. Men den har vart till mycket nytta! Annars gillar jag skruvautomaten, den skulle jag inte heller byta bort även om det är ett verktyg man inte använder så ofta.
Det är korrekt att man inte måste ha slagskruvdragare. Men personligen skulle jag inte skippa den, har dragit i stora skruvar i takstolar i svåra vinklar och raka armar över huvudet. Utan torx och slagskruvdragare skulle det inte vara möjligt! Nackdelen är att den låter lite. Vid frekvent användning är hörselskydd bra.
 
Slagskruvdragare ser jag som ett måste, man sparar verkligen på handlederna, hur grova skruvarna än är.
Batteridriven vinkelslip ser jag dock inte som en nödvändig maskin i din kit. Använder man en nätdriven vinkelslip på 1000-1400 watt så vill man inte ha batteridriven, de kärvar rätt snabbt så fort man trycker på lite. Så den skulle jag välja bort om det inte föreligger något specifikt användningsområde där du bara kan ha batteridriven, t.ex. ute på fält utan ström. Jag har en Makita batteridriven vinkelslip och använder den ytterst sällan.

Mitt generella förslag utan att veta vad du har för arbeten framför dig:
  • Slagskruvdragare
  • Vanlig skruvdragare (ej slagborr)
  • Skruvautomat
  • Arbetsbelysning
  • Cirkelsåg (Bara om du INTE har en nätdriven cirkelsåg, eller sänksåg för den delen!)
  • Sticksåg (Säkert jättebra men lite tveksam till batteridriven av den anledningen att de flesta märken har endast bygelhantag i sina batteridrivna modellprogram, tror det är bara Milwaukee som har limpmodell i sitt 18V modellprogram)
 
magjo skrev:
Skall köpa ngt kombikit 18v för att ha vid renovering av ladan i vår.

Budgeten är inte enorm.
Det vore bra att ha en liten hint om var du har för budgetram.

Kan du tänka dig import från t.ex. DE eller UK, eller ska det vara köp i Sverige?
 
Men rent allmänt ska du vara medveten om att du alltid får bättre maskin för mindre peng om du väljer nätdriven.
T.ex. en batteridriven tigersåg kan vara riktigt bra att ha vid renoveringar där man kanske behöver stänga av strömmen för att riva en vägg eller så. Men en riktig tigersåg med pendling gör jobbet så mycket snabbare att det gör det svårt att motivera en batteridriven.
Jag har en batteridriven tigersåg också, köpte den största kitten 2007 från Makitas LXT serie och sen dess hunnit ersätta alla utom skruvdragarna med nätdrivna maskiner. Men jag har andra krav än en vanlig hemmafixare så batteridrivna maskiner är alltid bra att ha för min del, har bara svårt att se vad en hemmaanvändare har för nytta av dem. Ska du ändå skaffa en sådan kombo-kit så investera åtminstone i 3-4 batterier. Har själv 5 st 3.0 Ah och 2 st 1,5 Ah för att slippa springa runt och byta batterier mellan olika maskiner samt undvika att vara utan kraftkälla.
 
5-6 tusen lägger jag nog, har både sladd stick och cirkel / men tänkte att batterivariant skull vara bekvämt på tak/stege och man slipper dra med sladd överallt..... England har jag inga problem att beställa ifrån:)
 
Pengarna rinner naturligtvis snabbt i väg. Har ingen erfarenhet av att beställa utomlands, men med 5000-6000 kr skulle jag satsa på ett paket med slagskruv- och borrmaskin, bra kampanj: http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/65/products_id/1202 och sedan få tag i cirkelsågen, utomlands eller tradera. Eftersom du har sticksåg, skulle jag skippa den till att börja med. Jag kan inte direkt komma på något ställa där du vill ha den med batteri.
 
Jag håller med Henrik, skippa sticksågen till att börja med och se till att köpa ett bra grundpaket från någon som du kan komplettera med det du vill ha efter som till vettiga priser. De nakna maskinerna kan du även hitta till bra priser i USA. Själv har jag beställt nya Makita slagskruvdragaren med BL motor.

http://www.acetoolonline.com/Makita-LXDT01Z-18V-Cordless-LXT-Lithium-Ion-Impact-p/mak-lxdt01z.htm

Som någon skrev tidigare så får man vara medveten om att maskiner med skala har tum och vissa fabrikat har andra beteckningar på USA maskinerna.
 
S
skippa batterimaskiner förutom dragare.
slipper du bli sur när batteriet tar slut när du sågar
 
Visst kan batteriet ta slut, men tycker inte det är något problem. Har bland annat använt cirkelsågen till kapning och klyvning av 10 cm tjock ask, och mycket, mycket annat. Tycker det är enklare att precisionssåga, bland annat för att klingan är smal och att den inte är så stark, den har ett spår som går bäst: spikrakt. Jag har blivit förbaskad många gånger av att sladden på sladdsågar har fastnat och att det drar snett där av.
 
Batteritorsk på cirkeln ser jag inte heller som något stort problem. Har man två batterier (eller fler) och en snabbladdare så skall det mycket till att du står där helt utan kräm i någon av packarna. Har både kluvit balkar och kapat reglar med min cirkel. Mångsidigheten och avsaknaden av sladd gör den till en av mina favoriter.
 
S
ser det som stort problem, speciellt när man gjort två batterier och bara sågat hälften
 
Då skulle jag fundera på om det är kass klinga eller trötta batterier. Jag har kluvit som mest 3 lpm tryckt 45mm tjock plank på en laddning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.