Alternativ

  • 1 - kombidon

    0 Röster 0,0%
  • 2 - separata don

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
Har två alternativ för in och utluft.

Alternativ 1 - ett kombidon där det är ritat grönt (mot norr).

Alternativ 2 - frånluft där det är ritat grönt och tilluft där det är ritat lila (bredvid dörren).

Röd trävägg med markerade områden för ventilation, grönt för kombidon och lila vid dörren för tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2 ger ju längre avstånd mellan dem med mindre risk för rundgång. Däremot kommer rördragningen ta upp lite mer plats inne i boden.

Är kombidon en märkbart sämre lösning i detta fall tror ni..?
 
P Peter321 skrev:
Har två alternativ för in och utluft.

Alternativ 1 - ett kombidon där det är ritat grönt (mot norr).

Alternativ 2 - frånluft där det är ritat grönt och tilluft där det är ritat lila (bredvid dörren).

[bild]

Alternativ 2 ger ju längre avstånd mellan dem med mindre risk för rundgång. Däremot kommer rördragningen ta upp lite mer plats inne i boden.

Är kombidon en märkbart sämre lösning i detta fall tror ni..?
Just i ett hörn så tror jag kombibil är en dålig kompromiss
 
A Antemoo skrev:
Just i ett hörn så tror jag kombibil är en dålig kompromiss
Ja vinden står ju ganska stilla där så det kanske blir mer rundgång än normalt med en sån placering..?

Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att sätta en takhuv på det lilla taket där också men jag gissar att det blir krångligare och lite dyrare än alternativ 2.
 
P Peter321 skrev:
Ja vinden står ju ganska stilla där så det kanske blir mer rundgång än normalt med en sån placering..?

Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att sätta en takhuv på det lilla taket där också men jag gissar att det blir krångligare och lite dyrare än alternativ 2.
Eller så sätter du kombidonet längre ut på väggen på lilla huset. Längre till höger om gröna markeringen. Finns även lösning att dra avluften ut genom vägg och upp på utsidan över nock. Om du inte vill göra hål i taket på lilla huset
 
S svebbe skrev:
Eller så sätter du kombidonet längre ut på väggen på lilla huset. Längre till höger om gröna markeringen. Finns även lösning att dra avluften ut genom vägg och upp på utsidan över nock. Om du inte vill göra hål i taket på lilla huset
Ja det skulle nog kunna gå att få till. Hur långt ut från väggen tror du det behöver vara?
Del av rödfärgat hus med vit dörr, fönster och tegeltak, inklusive måttmarkeringar mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningen över nock förstår jag inte riktigt, har du någon bild..?
 
P Peter321 skrev:
Ja det skulle nog kunna gå att få till. Hur långt ut från väggen tror du det behöver vara?
[bild]

Lösningen över nock förstår jag inte riktigt, har du någon bild..?
Så långt ut som du kan. Kombidonet kastar ut avluften rakt ut och tar in ny uteluft undertill. Jag har nog inte sett några rekommendationer på avstånd från närliggande väggar. Men jag tänker lite som föregående att det är större risk du har varmare luft i hörnet då husets vägg värmer.
Spiron var en tanke men när jag tänker efter så kan det bli risk att man blåser varm fuktig luft mot väggen eller fönstret ovanför lill taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.