Ett hus från 92 behöver nytt badrum. Ska bygga om ett sovrum.

Just nu är det gips på väggar. Måste jag riva allt eller är det bara att lägga på ytterligare gipsskivor?
Vad blir billigaste att lägga som fuktskydd?

Vad rekommenderar ni?
 
BirgitS
A Atom skrev:
Just nu är det gips på väggar. Måste jag riva allt eller är det bara att lägga på ytterligare gipsskivor?
Det beror ju på hur väggen är konstruerad bakom gipsen. Det måste väl finnas antingen en träskiva (typ plywood) eller kortlingar som handfat, skåp och spegel etc. kan skruvas i.
 
FiboTrespo borde du kunna sätta upp, kakelkänsla med ytskikt och tätskikt i ett.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag tänker riva bef. gipsskivor och förstärka med reglar och sen dubbla gips. Vill ha der godkänt.

Vad sen?
Förr, hade Biltema billiga grejor.
 
dubbel gips med förskjutna skarvar på vägg med c/c 600 regling skall oxså vara godkänt om du nu inte vill riva bort den gamle gipsen

t
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…

Bästa svaret

A Atom skrev:
Jag tänker riva bef. gipsskivor och förstärka med reglar och sen dubbla gips. Vill ha der godkänt.

Vad sen?
Förr, hade Biltema billiga grejor.
Men dubbla gips finns väl inga krav på? Bättre då (enligt mig) att bygga enligt Säkervattens våtrumsvägg och sätta Plyfa+gips. Då behöver du inte tänka på att kortla utan kan skruva upp saker direkt i plyfan.

Angående tätskikt så slängde jag ett öga på resultatet från Folksams test från 2016. Även om testet är omdiskuterat så ger det väl iaf en hint om kvaliteten. Där godkändes endast 8st system varv byggmax var det enda "lågbudgetmärket" vad jag kunde se
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Billigaste vägen är nog 15mm plyfa, våtrumsgips och tätskikt från bmax.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tusen tack. Nu är allt klart.

Tack vare era tips, har jag hittat denna filmen.

Nu är det bara att köra på. Tack igen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.