Hej, vill ta bort kolsyretuben och istället sätta in Trapetskoppling och dra ut slang till en större kolyretub
utanför kylen, någon som har gjort detta. Har Husqvarna kyl.
 
R Roger i Halmstad skrev:
Hej, vill ta bort kolsyretuben och istället sätta in Trapetskoppling och dra ut slang till en större kolyretub
utanför kylen, någon som har gjort detta. Har Husqvarna kyl.
Sådär alla, det va inga problem att koppla en 6 kg kolsyretub till kylen, funkar kanon !!
 
C
R Roger i Halmstad skrev:
Sådär alla, det va inga problem att koppla en 6 kg kolsyretub till kylen, funkar kanon !!
Vad använde du för adapter/slang? Kollade på detta härom året men adaptrarna var så s-tans dyra att man får dricka flera kubik bubbelvatten innan man går break-even.
 
Hej, sökte hur länge som helst men det finns bara att köpa på Ebay, slang men snabbkopplingar och allt kostade 700 kr, 6 kg tub med regulator 1400kr "räcker 1 år".
Svart gasflaska med tryckregulator och manometer i skåp, bredvid en förpackning aluminiumfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsvy av en tub med regulator och snabbkopplade slanger inne i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
Var tar du tuben från , dom enda som har så stora tuber i Sverige är väl AGA
Är den hyresfri , andra sorters gas i tuber över 5 måste hyras av AGA
 
R
R Roger i Halmstad skrev:
Här, [länk], hittar du en 5 kg, här i Halmstad finns 6 kg
Det är OK med en 5:a men den på TS bild ser större ut , kanske synvilla
 
Hej, vet ej men min 6 kg är ca 70 cm hög.
mvh
 
tommib
Det kanske har ändrat sig på sistone men när jag höll på med öltappar för länge sedan köpte man tuberna som vilken annan produkt som helst från leverantören. Sen var det pant på dem (tror typ en tusenlapp per tub). Hur man gör som privatperson vet jag inte men det verkar finnas en marknad för tuber på grund av ölbryggningstrenden.
 
R
Leverantören i öltappshänseende var dom som sålde ölen och där fanns nog inga problem och jag vet inte
storleken på tuberna , samt att dom säkert äger dom
Det jag mest tänker på är storleken på tuber över 5:an som inte kan köpas , har 5 or själv acetylen och syre ,
på företaget , men vill jag ha större måste dom hyras , oavsett gastyp , du har länken här
http://www.aga.se/sv/customer_service_ren/agreements_conditions/rent_cylinders/index.html
 
Nej det stämmer inte, idag kan man köpa kolsyretuber i alla storlekar och även få de påfyllda, kolla men vad restaurangerna där du bor köper sina.
 
Finns fler leverantörer än Aga.
 
R
Mer än vad jag visste har inte behövt köpa kolsyra , bara den gas som AGa säljer ,
 
Hej gott folk!

Jag har en kyl Electrolux med kolsyra, det ser likt ut som Rogers och jag skulle vilja förenkla byte av kolsyrepatroner genom liknande lösning.

Dock har jag inte utrymme för en stor flaska på 5-6kb, men jag skulle vara nöjd med att kunna ha patronen (425 g) i ett litet skåp ovanför.

Jag tänkte be om tips på vad för grejer som behövs och vart man kan köpa?

Antar att jag behöver:

1. https://bryggbolaget.se/sv/utrustni...r-standardregulator-till-425-g-kolsyrepa.html
2. En slang som klarar tryck (och kyla).
3. Slangen behöver passa till adaptern i punkt 1 som har utvändig w 21.8 x 1/14” gänga. Alternativt att jag har en omvandlare.
4. Omvandlare från slang till adaptern (se bild nedan) i kylen.
5. Gängtejp.

Behövs en regulator direkt vid flaskan?

Hur bör jag lämpligen leda ut slangen igenom baksidan av kylen? Detta kan nog Roger i Halmstad som gjort en så snygg lösning!

Denna adapter har jag för kolsyrepatronen i kylen och den ansluts direkt till en tryckreducerare i kylen.
Mässingsadapter för kolsyrepatron med två slanganslutningar och centralt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

/Todde
 
  • Mässingadapter för kolsyrepatron med tre anslutningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.