Har en kolonistuga där stugan glidit några dm mot ån som är i tomtgräns. Förmodligen för rätt länge sedan.
Hörnplintarna lutar 30 grader och tidigare ägare har slagit in kilar för att hålla kvar stugan på plintarna. Stugan
byggdes för 90 år sedan och då grävde man inte frostfritt och hörnplintarna verkar inte alltför långa. Någon har
tipsat om att lyfta stugan och gräva för nya plintar. Själv är jag inne på att förstärka med att på marken lägga stenplattor med
lekastenar ovanför på två ställen. Mellan de två "plinthögarna" lägger jag sedan en planka på toppen som ligger dikt an mot
tvärsande synliga golvbjälkar. Kan detta vara något för att känna sig tryggare mot ytterligare rörelser? Som jag förstår har stugan
sett ut så här i årtionden.
 
Vet inte om jag gjorde det helt rätt, men jag hade samma sak på min stuga.
Jag har så mycket med stenar i marken så jag lyfte upp stugan från hörnsten, tog bort stenen, och gjöt in en leca block la på en syll papp och med en impregnerad 2"4 som jag sänkte ned syllen på. Gick inte alls längre ned i backen, men som jag tänkte så har det nog sjunkit dit det skulle göra när det hade varit så ett tag..
Har inte flyttat sig än i alla fall.. :)
Men skall man göra jobbet så kan man ju kanske gräva till frost fritt djup och sätta ned en ny plint..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.