Hej!

Förbereder rördragning för blivande bergvärme och har inte fått ut någon installatör än. Tre frågor har dykt upp under arbetets förberedelser.

1. Används kollektorslang hela vägen från borrhålet fram till värmepumpen eller används annan typ av rör därifrån?

2. Är det endast Armaflex som gäller för kondensisolering invändigt eller finns det andra alternativ?

3. Vilken tjocklek på isolering för köldbäraren behövs invändigt? Installationen går genom mellanbjälklag.

Tack på förhand för era kloka synpunkter 🙏
 
H
Inomhus är det koppar som gäller.
Montera tryckkärl även på kallasidan.
Inte det där budget i plast.

Glöm inte magnetitfilter på varmasidan
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för svar.
Finns det någon anledning till att du föreslår koppar? Tänkte ha dold dragning i bjälklaget där det blir några böjar. Vill helst inte bygga in skarvar. Är heldragen pex ett alternativ?
 
Man får inte ha pex med kollektor invändigt pga brandrisken. Eller rättare sagt den förhöjda branden som uppstårmom en brand startar.

Sedan kan man ju resonera lite olika och hur systemet ser ut. 10liter kollektor gör ju varken till eller ifrån i en fullt utvecklad brand. Men ligger huset så att man kan få baksug i slangen och man suger ut halva hålet så är ju det en annan femma.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B
Vi har PEM i krypgrunden men inne i huset Cu28.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Förstår jag er korrekt, kollektor fram till husfasad och sedan över till koppar?
Förslag gällande isoleringen och tjocklek?
 
R
Kollektorslang in i huset sedan koppar…
 
Minst 19 mm Armacell isolering på köldbäraren om jag minns rätt.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Tack för svaren.
Vilket val av rör för köldbärare bör jag göra invändigt då de ska vara dragna i ett bjälklag? Vill ju helst inte ha några skarvar som kan börja läcka.
Finns det något annat än prisol om det behöver vara koppar?
 
H H-Thomasson skrev:
Montera tryckkärl även på kallasidan.
Inte det där budget i plast.
Skulle snarare säga att kör gärna med nivåkärlet på kallasidan så slipper man att strul ett tryckkärl brukar ge efter några år pga att blåsan går sönder eller att vätskan inte räcker när slangarna expanderar/vätskan krymper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.