Hej!

Jag bor i ett område som har en samfällighetsförening och styrelsen har nyss fått uppdraget att kolla upp hur det är med fiber. Vi har redan ett gemensamt (gammalt) kabel-TV som alla har och som alla betalar (ingår i samfällighetsavgiften).

Från början fick de en offert från OWNIT och detta är en gruppanslutning/kollektiv anslutning.

Nu flera månader senare frågade jag styrelsen hur det går med offerterna, och fick då följande svar:
Att införa något nytt som föreningen inte sysslar med idag är en väldig svår process att genomföra.
Samfälligheten får idag inte ha kollektivt internet för fastigheterna. Däremot kan föreningen bygga fiber och erbjuda kollektiv kabel-tv där.

Kan detta verkligen stämma när många andra samfälligheter har kollektiv anslutning och när OWNIT lämnat en offert på just detta?

Att en liten styrelse sköter detta helt själva tycker jag också är helt fel, det är en ensam person har hand om offerterna. Jag tycker inte detta är något man ska sköta själv utan att hyra in folk eller fråga andra samfälligheter. Det är svårt att ha koll på allt.

Fiber är väldigt viktigt för mig, speciellt också med tanke på att jag har övertygat många i området. Det vara bara två hushåll av 30 som inte var intresserade på förra årsmötet. Det är därför det känns lite surt om de inte kollar upp det ordentligt...

Så hur är det egentligen? Får man inte lov att kollektiv anslutning eller får man? Man kanske måste ha ja från en viss % av medlemmarna för att kunna ha en kollektiv anslutning, men i så fall en viss procent av vad? De som kommer på mötena eller ALLA, även de som inte svarar eller kommer på upprepade möten?

Jag uppskattar era svar, tack så mycket för hjälpen!
 
Separera frågorna: får man bygga gemensam fiberstruktur och kan man ha en gemensam Internetaccess.
Ni kan bygga ett fibernät inom er samfällighet.
Nästa fråga blir då hur får jag tillgång till Internet.
Ni skulle kunna bli en Internet SSP, dvs sub service provider och sköta hela ert eget "internet" och köpa en anslutning mot "stora internet" men det tror jag ingen vill ta på sig. Ni blir då också ansvariga för att kunna kontrollera och stänga av anslutningar som gör tokigheter på Internet annars stänger ISPen av hela er anslutning.
Därför låter man oftast någon leverera Internet kopplingar och ansvarar också för den delen.
 
Redigerat:
I en samfällighet finns det ett anläggningsbeslut som reglerar vad samfälligheten skall omfatta. Att ändra på det är långdraget typ två efterföljande årsstämmor osv. Ofta har man beslut på att "centralantenn" omfattas och det kan tolkas lite frikostigt att även fiber hör dit. Har man en pragrafryttare till ordförande går det trögare. Man kan också bilda en separat ekonomisk förening vid sidan av samfälligheten och köra fiberracet i den.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Gammal centralantennanläggning kan uppgraderas till fiber och innehålla gruppansluten TV. Räknas som teknisk utveckling, finns en dom om detta från mark och miljödomstolen.
Två olika domar, första om internet delen, den andra om modernisering.

http://www.villaagarna.se/Samfallig...-installera-fibernatverk-for-TV-distribution/

http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/F 6837-12.pdf


Räcker, förutsatt att ni har normala stadgor i föreningen, med enkel majoritet för att klubba igenom ett sådant beslut på en stämma förutsatt att ni inte behöver ändra i anläggningsbeslut vilket inte coax till fiber innebär - samma tjänst i grunden.

Gruppansluten Internet är aj-aj. Där kan ni inte tvinga alla att vara med men ni kan erbjuda det till de som vill vara med, ni bör kunna få staffling på priserna.

Sitter i "fibergruppen" i vår förening och vi har precis haft extra stämman där 100% av de som var med på stämman röstade för ett nytt fibernät. :)
 
Redigerat:
Tack för era svar!

Får väl skriva en motion om det där med centralantenn i så fall :)
 
Så, har lämnat in en motion. Följde några guider om hur man skriver, har aldrig skrivit en förr så hoppas det blir rätt :D

Jag hoppas jag tolkade allt rätt också:
Om vi ändrar stadgarna så kan styrelsen/föreningen bygga ett fibernät och kalla detta för vårt "nya kabel-TV-nät", kanske höja avgiften lite men samtidigt också förklara att internet, telefoni osv kan ingå i detta också. Avgiften höjs ju ändå, även om man bara drar nytt kabel-TV-nät för det kostar också. Men bygger man fiber så får man ju fler tjänster för kanske samma månadskostnad som ett nytt kabel-TV-nät.
 
CrossFireX skrev:
Så, har lämnat in en motion. Följde några guider om hur man skriver, har aldrig skrivit en förr så hoppas det blir rätt :D

Jag hoppas jag tolkade allt rätt också:
Om vi ändrar stadgarna så kan styrelsen/föreningen bygga ett fibernät och kalla detta för vårt "nya kabel-TV-nät", kanske höja avgiften lite men samtidigt också förklara att internet, telefoni osv kan ingå i detta också. Avgiften höjs ju ändå, även om man bara drar nytt kabel-TV-nät för det kostar också. Men bygger man fiber så får man ju fler tjänster för kanske samma månadskostnad som ett nytt kabel-TV-nät.
Stadgor bestämmer hur föreningen skall skötas, ansvar och rutiner som årsstämma, kallelse tider och annat.

Anläggningsbeslut talar om vad föreningen innehåller, gator, (lek)parker, belysning och förhoppningsvis centralantennanläggning.

Ändra stadgor kräver två stämmor, ändra anläggningsbeslut kräver 2/3 majoritet(? Osäker på detta just nu). Båda ändringarna kostar att registrera hos länsstyrelsen. Ovan är minimum vill jag minnas, era stadgor kan kräva mera. Sök på "Samfällighetslagen" så hittar du detaljerna, inte mycket, 50+ paragrafer.

Att uppgradera en centralantennanläggningen till ett fibernätverk som som används för att distribuera TV är teknisk utveckling som varken kräver ändringar i stadgor eller anläggningsbeslut, räcker med över 50% av rösterna vid en stämma, ordinarie eller extra.

Internet kan inte ingå till alla utan ändringar i stadgorna men det kan erbjudas till alla.

Motioner lämnas till årsstämman för att tas upp till beslut av stämman. Din motion borde resultera i att styrelsen får i uppdrag att tillsätta en grupp som skall ta fram ett förslag på en framtidssäker lösning för er förening.

Att lämna ett förslag bara till styrelsen behöver inte ge ngn effekt, styrelsen kan på ett styrelsemöte välja att inte göra ngt åt det. Motion till stämma skall tas upp och stämman, dvs medlemmarna tar ett beslut om vad styrelsen skall göra åt detta.

Styrelsen förvaltar föreningen och kan egentligen inte ta några beslut som inte är godkända av stämman. Styrelsen kan inte rekommendera ngt till medlemmarna heller men det kan en av föreningen tillsatt arbetsgrupp göra, för ett beslut på en stämma.

Avgiften kommer förmodligen att behöva höjas men tjänstepriserna går ner. I vårt fall kan vi ta ett 10 årigt lån på föreningen på 1,5M och det blir i alla fall billigare för medlemmarna med motsvarande tjänster som de har idag via egna avtal inklusive kabel-tv via comhem. Den enda som förlorar på detta är 'Gamla Agda' som endast tittar på analog tv.
 
nizzehult
Det finns ingen egentlig teknisk vinst med att dra separata fiber till varje hushåll eller bygga ett fibernät utan det duger gott om tjänsteleverantören drar fram fiber till en avlämningspunkt, t ex en gemensam byggnad av något slag som tillhör sfh.
På denna punkt sätter man sedan in en router och drar sedan vanlig CAT6 kabel till varje hushåll. Det senare kan ni göra helt eller delvis själva fast det enklaste är att lägga ut såväl entreprenad och drift på t ex samma företag som tillhandahåller stadsnätet.
Även för TV-tjänster per bredband räcker detta.
 
Om man ändå gör jobbet så menar jag bestämt att man är väldigt dumsnål om man inte går med fiber hela vägen. Betänk att denna investeringen ska vara mycket framtidssäker och att det är arbetskostnaden som är den stora posten, inte materialet eller utrustning.

Det går nämligen inte att fantisera om vilka bandbreddsbehov vi har om 10 år ens.
 
Självklart räcker CAT6 kapacitetsmässigt men det är inte alls säkert att går att dra avståndsmässigt i ett villa/radhusområde. Max längd är 90m och det är inte så långt som det låter när det skall dras i befintliga kulvertar.
 
TeroM skrev:
Gammal centralantennanläggning kan uppgraderas till fiber och innehålla gruppansluten TV. Räknas som teknisk utveckling, finns en dom om detta från mark och miljödomstolen.
Två olika domar, första om internet delen, den andra om modernisering.

[länk]

[länk]


Räcker, förutsatt att ni har normala stadgor i föreningen, med enkel majoritet för att klubba igenom ett sådant beslut på en stämma förutsatt att ni inte behöver ändra i anläggningsbeslut vilket inte coax till fiber innebär - samma tjänst i grunden.

Gruppansluten Internet är aj-aj. Där kan ni inte tvinga alla att vara med men ni kan erbjuda det till de som vill vara med, ni bör kunna få staffling på priserna.

Sitter i "fibergruppen" i vår förening och vi har precis haft extra stämman där 100% av de som var med på stämman röstade för ett nytt fibernät. :)
Den körde vi också på när jag bodde i samfällighet och satt i styrelsen. Vi valde Telia och tecknade ett fem års avtal där grundutbud TV, telefon och internet ingick med 50 MBit/s. Sen kunde varje medlem själv välja andra TV utbud eller internet fart. Jag har för mig det var 240 kr/månad och hushåll vi fick betala (detta ca. 5 år sedan).
 
pelle242 skrev:
Självklart räcker CAT6 kapacitetsmässigt
Ja självklart räcker det under överskådlig framtid. Några andra relaterade självklarheter. ;) Kan inte gå i god för om de är sanna eller "Urban Legends".

"I think there is a world market for maybe five computers."

Thomas Watson, president of IBM, 1943

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977

"Two years from now, spam will be solved."

Bill Gates, founder of Microsoft, 2004

"640K ought to be enough for anybody."
Bill Gates, founder of Microsoft, 1981
 
Ja det är ju jätteroligt att rycka ut saker ur sitt sammanhang och vägra läsa mellan raderna.

Det kostar ca 5-10ggr mer att bygga med fiber än koppar och det går att köra 10G på CAT6A.

Vad skulle du köpa själv?

2000 för upp till 10Gbit, 100Mbit praktiskt idag eller
10000 för upp till oändligt med teknik som ännu inte är utvecklad, 100Mbit praktiskt idag.

Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att bygga med fiber om man inte måste.
Jag har varit ute på massor med IT företag , även såna som utvecklar monster routers, och inga har fiber ut till arbetsstationerna. De flesta företag brukar veta hur man gör investeringskalkyler, mera sällsynt bland privatpersoner.
 
pelle242 skrev:
Ja det är ju jätteroligt att rycka ut saker ur sitt sammanhang och vägra läsa mellan raderna.
Det var inte min mening att "hoppa på dig". Ber uppriktigt om ursäkt om det uppfattades så.

Jag ville enbart belysa det faktum att utvecklingen inom denna bransch historiskt sett överträffat även de vildaste fantasier och att det därför måste vara väldigt svårt att bedöma vilka krav på exempelvis bandbredd som kommer att finnas om tio eller trettio år, eller vad nu ett "lokalt nät" som detta ska antas ha för livslängd.
 
Alfredo skrev:
Ja självklart räcker det under överskådlig framtid. Några andra relaterade självklarheter. ;) Kan inte gå i god för om de är sanna eller "Urban Legends".

"I think there is a world market for maybe five computers."

Thomas Watson, president of IBM, 1943

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977

"Two years from now, spam will be solved."

Bill Gates, founder of Microsoft, 2004

"640K ought to be enough for anybody."
Bill Gates, founder of Microsoft, 1981
Den enda felaktigheten där är väl den om Spam. Övriga var helt sanna vid den tidpunkt dom uttalades.
På samma sätt räcker Cat 6 och Gigabit Ethernet gott idag. Om 10 år är en helt annan femma.


Fiber är framtidssäkert på ett helt annat sätt. Det är normalt samma typ av fiber som dras till varje villa som används för internets "backbone". Singlemode OS1. Skillnaden är utrustningen i varje ände, och den kan man ju enkelt byta i framtiden.
Dagens (svindyra) utrustning kan skicka 100Gbps per våglängd i en sådan fiber, detta ofta tiotals km utan förstärkare. Med 16 våglängder så blir det 1,6 Terabit per sekund. Fiberns teoretiska gräns är dock långt ifrån nådd här. 400Gbps (per våglängd) håller på att standardiseras av IEEE och 1 Terabit finns vid horisonten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.