Jag undrar lite ang. vår kalkyl
Materialsatsen står i rutan "säljarens åtagande"
Grund, montering, värme/sanitet, el, målning samt kakel o klinker står i "säljarens uppsakttning"

Jag tycker efter att jag pratat med en annan leverantör att de jag fått kalkyl av räknat för lågt på en del poster som står under "säljarens uppskattning" Detta är ett företag som ej har helentreprenad men byggfirman de anlitar ska sköta alla kontakter. Jag undrar om man på något vis ändå kan få fast pris på exempelvis värme och el? Kan säljaren verkligen göra så att de gör glädjekalkyler som sedan spricker med 20 000 på dessa poster? Ska inte kalkylen hålla någotsånär.....förutom grunden som ju kan vara svår att spekulera i?

På ett 154 kvm stort enplanshus med två vinklar har de bara kalkylerat med 70 000 i värme/sanitet och elinstallation 63 400. Det är golvvärme i hela huset och ett stort företag med bra kvalite på husen....men man blir fundersam....när dessa summor är mindre hos dem än hos 3 andra företag som bygger lite billigare.

Tacksam för synpunkter....
 
Hemmakatten
En "uppskattad" kostnad är ALDRIG bindande för säljaren. Den kan bli precis vad som helst, med all säkerhet mycket mer. och blir den inte mer än 20.000 mer än det uppskattade priset kan du nog skatta dig lycklig....

Det enda säkra är att själv begära in offerter på dessa bitar INNAN man skriver på ett huskontrakt. Först då vet du säkert hur mycket allt kommer att kosta.

Tyvärr verkar det som att hussäljare har satt i system att "uppskatta" kostnader alldeles för lågt. Allt bara för att få sälja.
 
Jo men hur begär man in offerter på något man inte har något material för? Innan man skrivit avtal på hussats får man ju inte tillgång till annat än de presentationsmaterial som finns på web och i kataloger om ens det.
 
Idag pratade jag med säljaren och han menar att han kan garantera att de prisen på ex VVS och el håller och annars så är det husföretaget som får stå för den extra kostnaden. Jag påpekade då att priset stod under uppskattning men det skulle inte göra något menar han....tycker de låter konstigt....
 
Då tycker jag att han skall skriva det i en ny kalkyl och skicka den till er. Se också till att det står i avtalet ni sedan skriver under. Annars går du på en blåsning.
 
Få det skriftligt och underskrivet av säljaren annars kan du aldrig lita på detta, det låter VÄLDIGT konstigt när det är uppskattade kostnader.

Swetrot hann före men detta kan inte nog poängteras, skriftligt som gäller annars LITA INTE PÅ DET.
 
Vi bygger också på delad entreprenad, men där har entreprenadkostnaderna alltid varit fasta från vår husförsäljare. Styr inte husäljaren er mot specifika entreprenörer som sedan tar han dom bygget? Säler de bara en materialsats?
 
Hemmakatten
bumpaberra skrev:
Vi bygger också på delad entreprenad, men där har entreprenadkostnaderna alltid varit fasta från vår husförsäljare.
En hussäljare kan inte garantera eller ge ett fast pris på en entreprenad som någon annan utför. Juridiskt sätt kan er hussäljare inte skriva avtal på att en tredje part skall utföra något i ert hus för ett visst pris. Tänk dig att någon bekant till dig har lovat din granne att du skall utföra en viss tjänst för en viss summa till denne granne. Du skulle förmodligen reagera kraftigt på detta och säga att 1. du har inte blivit tillfrågad om du vill göra jobbet. 2. Du har inte tid just när grannen vill ha det gjort. 3. Ett pris kan du omöjligt sätta utan att ha gått igenom det hela och avtala vad som skall ingå.

Enda möjligheten är att, som swetrot och robban skriver, få inskrivet i avtalet med hussäljaren att denne går in och betalar eventuella kostnader utöver en viss summa.
 
Har ytterligare en gång nu frågat och de menar att det är så att skulle det behövas mer pengar ska det inte drabba oss. Husleverantören har kontakt med en byggfirma och det är den vi också skriver kontrakt med. Sedan är det den byggfirman som ordnar sådana som gör el VVs och så vidare. Jag ska se till att få det skriftligt, annars vågar jag inte lita på dem. Men bumpaberra verkar ju fått något liknande som vi?? Säljaren verkar trovärdig då han säger detta....usch....sådant här är jobbigt:)
 
Hemmakatten
Lösningen är väldigt enkel.
Om nu säljaren lovar att priset står fast, så är det bara för dig att säga att ni sätter detta löfte på pränt. Är två personer överens om en sak muntligt så borde det ju inte finnas några hinder för att skriva ner exakt de orden man just kommit överens om i ett avtal.
Vill inte säljaren detta, ja då är det muntliga löftet nog inget värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.