Äldre hus fram till 1974 men originalgolv typ linoleum, kork, plast kan vara bemängda med asbest i både lim, underlag och yta.
Det är faktiskt utan överdrift livsfarligt att bryta upp utan bra kunskap och rätt metoder. :worried:
Är du intresserad att köpa ett "skumt" hus så be dem ta bort golven först.
Kolla här
http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/asbest/
 
Magnus E K
Japp, kunskapen om detta är dessvärre skrämmande låg. Har själv rivit sådana golv (med senare bekräftad asbest) i min gamla lägenhet för drygt ett decennium sedan, utan att ha en aning om att det kunde finnas trots att jag hade hört en hel del om eternit, rörböjar och kakelfix.

Jag tror dessutom 1974 är ett för tidigt slutår. Jag har ingen säker källa på när det slutade användas i byggmaterial, men ofta läst "1976", "före 1977" etc. Dessutom finns ju risken att gamla lagervaror fortsatte användas ännu något år. (Totalförbudet kom 1982 men vad jag förstått var det bara i "specialtillämpningar" som det användes på slutet, som bromsbelägg etc.)
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Japp, kunskapen om detta är dessvärre skrämmande låg. Har själv rivit sådana golv (med senare bekräftad asbest) i min gamla lägenhet för drygt ett decennium sedan, utan att ha en aning om att det kunde finnas trots att jag hade hört en hel del om eternit, rörböjar och kakelfix.

Jag tror dessutom 1974 är ett för tidigt slutår. Jag har ingen säker källa på när det slutade användas i byggmaterial, men ofta läst "1976", "före 1977" etc. Dessutom finns ju risken att gamla lagervaror fortsatte användas ännu något år. (Totalförbudet kom 1982 men vad jag förstått var det bara i "specialtillämpningar" som det användes på slutet, som bromsbelägg etc.)
Jag hoppas du klarar dig. Vi får hålla igång ämnet så alla hinner fatta problemet....
 
Magnus E K
Förhoppningsvis motsvarar det jag fick i mig bara något års rökning eller så, och jag har aldrig rökt (och lär inte börja nu).

Har läst en hel del men man tröttnar efter ett tag av alla motstridiga uppgifter, allt från att det räcker med en enda fiber för att få cancer till att det egentligen bara var blå asbest som var farlig på riktigt, utom för de som stått och sågat eternit dagligen eller också är storrökare typ. Och Sverige var ju först i världen med att förbjuda så det är mycket värre på annat håll.
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Risken för att drabbas av cancer är rent individuell. Många klarar sig fint även om de frekvent exponerats för asbest. För några räcker det med låg exponering. Speciellt rökare tillhör de med ökad risk för att drabbas.

DÄREMOT kan man, vilket är vanligare, drabbas av pleuraplack och asbestos som inte är en cancersjukdom utan en förkalkning av lungvävnaden, vilket innebär nedsatt lungkapacitet.

Jag brukar säga som så att om man skulle råka ut för någon enstaka exponering pga okunskap, så ska man inte gå runt och oroa sig för det, då risken för sjukdom ändå är liten.
Men vet man om att det finns asbest i material som man ska riva så finns det ingen anledning att slarva. Det kostar i regel inga större summor att ringa in en saneringsfirma. Snålhet är ingen ursäkt för att slarva med detta.
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
I alla lägen är det lätt att gå till bygghandeln och köpa engångsoverall för några tior och ett bra dammskyddfilter för 300 kr.
Då kan ta prover av det man tänkt riva. Är det asbest så håller jag med om att man ringer en saneringsfirma.
En bättre metod än att bara köra på och se om det blir några skador om 20-30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.