Hejsan!

Om pannan har varit avstängd ett tag (tex över sommaren), så sjunker trycket i systemet relativt mycket (kanske 25%). Sen när man skall ha igång det igen, så måste man fylla på vatten. Har autoavluftare på vinden, och slutet expansionskärl i källaren (var tidigare öppet kärl på vinden).

Jag undrar var vattnet tar vägen? Tänkte börja med att kolla exp.kärlet, men tyvärr har jag ingen avstängningskran till det. Kan man kolla om det är OK utan att tappa ur allt vatten?

Manometern på panna står nu strax under 1, det är väl ca 6 upp till högsta elementet.

Tack på förhand!
 
Är det någon luft i blåsan?
 
Vet ej, men om du talar om för mig hur jag tar reda på det, så kan jag kolla! :)
 
Ja, det var ju intressant, men gav inte riktigt de svar jag hade velat ha. Jag måste alltså tappa ut allt vatten för att kontrollera förtrycket?

Lite funderingar:
Jag har inte räknat på hur mycket vatten jag har (300 liter stämmer nog bra), men jag har ca 5m från manometern upp till elementet, och tempen på vattnet är ca 80 grader. Kärlet är 35 liter, och säkerhetsventilen är på 1,5 bar.

Trycket skall alltså vara mellan 0,6 och 1,5 bar, och när det är varmt, i övre halvan av intervallet.

Kan man helt sonika fylla på vatten till trycket är 1,1 bar när det är varmt (idag ca 0,75), och se vad som händer när det svalnar?
 
-MH- skrev:
Kan man helt sonika fylla på vatten till trycket är 1,1 bar när det är varmt (idag ca 0,75), och se vad som händer när det svalnar?
Ja.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.