Hej, jag köpte hus för några år sen och har nu blivit nyfiken på vilken äpplesort vårat äpple träd är. Går detta på något sätt att kolla upp? Kan ladda upp en bild om någon skulle kunna avgöra men antar att de är ganska omöjligt.
/ Frank
 
  • Mogna äpplen på träd, gröna blad, naturlig belysning, dagtid, fokus på förgrunden, fruktodling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett äpple, grönt gräs och gula löv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ca 200 äppelsorter i Sverige, ibland anlitar trädgårdsföreningar pomologer och bjuder in folk som får ta med sig sina äpplen för identifiering. Det krävs djupkunskaper kan jag säga utom för de allra vanligaste äpplena vi har i våra trädgårdar och som kanske har väldigt speciella kännetecken.

Men kanske kan detta vara till hjälp för dig?

https://svaren.nu/vad-ar-det-for-ap...ets siluett framgår tydligare från det hållet.
 
Superfranka Superfranka skrev:
Hej, jag köpte hus för några år sen och har nu blivit nyfiken på vilken äpplesort vårat äpple träd är. Går detta på något sätt att kolla upp? Kan ladda upp en bild om någon skulle kunna avgöra men antar att de är ganska omöjligt.
/ Frank
Skulle säga att det där är Aroma
 
A Abies koreana skrev:
Det finns ca 200 äppelsorter i Sverige, ibland anlitar trädgårdsföreningar pomologer och bjuder in folk som får ta med sig sina äpplen för identifiering. Det krävs djupkunskaper kan jag säga utom för de allra vanligaste äpplena vi har i våra trädgårdar och som kanske har väldigt speciella kännetecken.

Men kanske kan detta vara till hjälp för dig?

[länk] vet man vilken Äppelsort man har? När,hela äpplets siluett framgår tydligare från det hållet.
Haha ja då förstår jag att de är svårt och svara på de på en bild. Tack!
 
Violina Violina skrev:
Skulle säga att det där är Aroma
Intressant. Ska läsa om de! Tack så mycket :)
 
A Abies koreana skrev:
Det finns ca 200 äppelsorter i Sverige, ibland anlitar trädgårdsföreningar pomologer och bjuder in folk som får ta med sig sina äpplen för identifiering. Det krävs djupkunskaper kan jag säga utom för de allra vanligaste äpplena vi har i våra trädgårdar och som kanske har väldigt speciella kännetecken.

Men kanske kan detta vara till hjälp för dig?

[länk] vet man vilken Äppelsort man har? När,hela äpplets siluett framgår tydligare från det hållet.
Det är väldigt svårt att bestämma. Det finns betydligt fler sorter än de lokala handelsträdgårdarna har. Jag har ett trettiotal olika äppelträd i trädgården och har svårt att avgöra vilken sort vissa är, trots att jag själv köpt och planterat dem.
 
  • Älska
GladanS
  • Laddar…
Superfranka Superfranka skrev:
Intressant. Ska läsa om de! Tack så mycket :)
Tycker den ser lite kantig ut i formen för att vara aroma, borde vara lite mer tillplattat rund. Åkerö tänker jag på när jag ser färg och formen på skaftet.

Men lägg upp några fler bilder på trädet, inklusive stam så man får en uppfattning om ålder. Gärna ett äpple i genomskärning med, samt fullmoget.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ålder på trädet och även ålder på trädgården kan ge viss info. Är det tex en "modern" sort eller ett 80-årigt träd? Äppelsorter är intressanta.
 
Ser väldigt lik ut vårt träd identifierat som Oranie av en duktig äppelhantverkare.
 
jonmo jonmo skrev:
Ser väldigt lik ut vårt träd identifierat som Oranie av en duktig äppelhantverkare.
Nej Oranie är det definitivt inte. Ska ha glansigt skal och får mer rödbrun än rosa överdragsfärg, och är tillplattat snarare än avlångt (har själv ett träd).
 
H hapazard skrev:
Nej Oranie är det definitivt inte. Ska ha glansigt skal och får mer rödbrun än rosa överdragsfärg, och är tillplattat snarare än avlångt (har själv ett träd).
Ett äppelträd med mogna gröna äpplen omgivet av frodiga blad, dag med dagg eller regndroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
oranie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.