Var på väg in på jobbet i morse med privatbilen, när jag ska genom grinden är en kollega på väg ut med en servicebil. Bägge pallnitar men en liiiten sammanstötning sker, blir en skada på passagerardörren fram på min bil.


Bifigar 2 bilder, ett flygfoto samt däckspår från inbromsning. A är kollegan B är jag.
Jag kommer från allmän väg, kollegan från inhägnat.

Inga killgissningar nu ;)
 
  • Asfaltyta med inritade pilspår och bokstäverna A och B som illustrerar rörelseriktningen för två bilar före kollision.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygfoto med markeringar som visar kollisionen mellan två fordon vid en grind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl falla under utfartsregeln - B borde hålla uppsikt och släppa förbi på allmän väg. B är således vållande.
Samma gäller om man lämnar en parkering eller egna infarten.

Nu är det ju iofs bra många år sedan som jag pluggade körkortsteori! ;)

Edit: Fick ta till lite Google;
”Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt mot alla fordon på korsande väg. Den gäller när du kör ut på en väg eller gata: Från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller liknande område. Från stig, ägoväg eller liknande utfart.”
 
Bs fel.
Då B korsar trafiken och inte släpper fram högertrafik.
A och B är båda på området så själva vägen spelar ingen roll.

Detta gäller såvida det inte finns lokala regler, tex att nyttotrafik har företräde före annan trafik, skyltar säger annat etc.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Det mörkgrå/svarta är vägen som går förbi fastigheten, det ljusgråa är asfalten på fastigheten. Inga andra skyltar etc...

Grinden är där pilarna a och b möts.
 
Är grinden av bredden att man kan mötas två fordon genom grinden?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är grinden av bredden att man kan mötas två fordon genom grinden?
Justsåpass så bred.
 
Är båda på fel sida vägen?
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Värdelösa bilder men iom att det ser ut att vara inne på fastigheten så kommer antagligen ett försäkringsbolag anse att högerregeln gäller. B är vållande mao.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Har du fått en skada på passagerarsidan skulle jag säga att du tagit ut svängen för mycket dvs inte hålla dig på höger sidan av infarten.
Mycket mycket möjligt att de förvärrades av att kollegan körde onödigt fort. Hade du svängt av huvudvägen 90 grader mot grinden borde ni mötas nos mot nos. Tycker alltså att de troligen är du som är vållande
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Har du fått en skada på passagerarsidan skulle jag säga att du tagit ut svängen för mycket dvs inte hålla dig på höger sidan av infarten.
Hade jag gjort det hade vi gått front mot front med tanke på att han kom mitt i enl. Hjulspåren.
 
Putten Putten skrev:
Hade jag gjort det hade vi gått front mot front med tanke på att han kom mitt i enl. Hjulspåren.
Kom han mitt i och ändå träffade passagerarsidan är det väll ännu tydligare att du skar kurvan på väg in genom grinden
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
B verkar vara vållande.
Jag råkade ut för en liknande händelse för några år sedan, dock verkar rollerna varit ombytta. Jag blev påkörd från vänster.
Skulle lämna in min bil på garantiservice. Åker in på verkstadsområdet, mörkt och stora snöhögar som skymmer sikten. Från vänster kommer en mekaniker i kundbil, han ska rakt fram, jag ska svänga till höger, han kör på min vänstra framflygel rätt så rejält (ingen bra fredagmorgon på jobbet). Enligt verkstad gäller högerregeln på området.
Döm om min förvåning när skaderegleraren från Ansvar, mitt bolag, någon vecka senare meddelade att jag sågs som ensam vållande (delat ansvar hade jag nog köpt) efter att han konsulterat skadereglerare på kundbilens bolag, Östgöta brandstodsbolag (Länsförsäkringar). "Du skulle ha sett upp när du körde in på området". Verkade som Länsförsäkringar hävdat lokal dispens från högerregel i Linköping.
Läxade upp skaderegleraren och hans chef på Ansvar (jag kan bli rätt tydlig när jag är förbannad). Tog sedan kontakt med IF där jag hade vagnskadegaranti, skaderegleraren på IF höll med mig fullständigt, lovade att ta hand om ärendet. Jag blev helt befriad från ansvar och fick bilen reparerad till belåtenhet. Behöver jag säga att jag sedan dess varit helkund hos IF?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Ser väl ut som att du borde kört långsammare och inte skurit svängen så mycket?
På flygbilder ser det ut som att det till vänster i bild står en byggnad och framför denna innan allmän väg finns det en plan (parkering?) Hade du kört långsammare (vilket du verkligen borde ha gjort om det är en byggnad som skymmer sikten) så hade en olycka aldrig skett.
Kollegan som kommer från inhängnat (privat) område bör väl rimligtvis inte förvänta sig att få möte i grindhålet då trafiken där borde vara begränsad..
Bromsspåren från bil A ser dessutom ut att vara placerade mer åt höger än åt vänster i grindhålet vilket tyder på att denne följer gällande regler för högertrafik bättre än bil B, vars bromsspår och färdskiss mest påminner om vårdslöst trafikbeteende, alternativt någon blandning mellan höger och vänstertrafik..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Båda 2 har kört för fort utan uppsikt. Det blir så när alla har bråttom och det fungerat bra tidigare.
Om skadan behöver lagas på verkstad så är det enklast att lämna över allt till försäkringsbolagen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
U Ursidae skrev:
Värdelösa bilder men iom att det ser ut att vara inne på fastigheten så kommer antagligen ett försäkringsbolag anse att högerregeln gäller. B är vållande mao.

Man kan tycka det men inte helt säker på det. Jag och en kompis blev för många ur sen ”T-bonade” på en stor parkeringsplats. Vi var rätt säkra på att den andra skull åka på allt. Vi stod nästan still, vi kom från höger och den andra var uppenbart vårdslös och körde långt över din förmåga. Resultatet blev delat ansvar. Lite av ett lotteri kan jag tycka.

så har båda bilarna här samma bolag eller om två mellanchefer på bolagen har tex barn i samma idrottsförening eller eventuellt är med i samma golfklubb så finns det potential för delat (och två självrisker) om ingen direkt tar på sig skulden.

Kör man också så fort och saknar uppmärksamhet så att det efteråt ser ut som om dom kör vänstertrafik så är kanske delat ansvar det mest rättvisa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.