Kan de som har en kolfilterfläkt vara vänliga att dela med sig av erfarenheterna.

Inte ni som har en gammal version och sitter hemma och gnäller över matos i luften, jag vill ha svar av de som se senaste åren inköpt kolfilterfläktar, ge mig gärna namn på bra modeller.
 
Jag köpte en Gorenje (kommer ej ihåg modellen). Tror den hade två kolfilter. Tja, den var ju inte helt verkanslös, men kan inte jämföras med en "riktig" fläkt. Om jag tex stekte korv så luktade det en hel del i lägenheten. Fettet i oset fångades dock upp ganska bra.
 
Har en 2 år gammal från IKEA i fritidshuset kostade väl runt 2000:-, dvs billig modell. Fläktar suger bra men låter som fan. Kan inte bedöma fettupptagningsförmågan men kan inte uppfatta att den på något sätt minskar lukten.
Du måste ha någon form av kraftig frånluft, bör vara reglerbar i köket för att de ska fungera.
Så senare i höst blir det en huv på taket i samband med ombyggnad. Men det finns flera trådar om du söker och med de som har motsatta erfarenheter.
 
Inte någon annan som har några förslag på en kolfilterfläkt för under 1500? Skulle behöva ha en i lgh för har ingenting just nu.
 
Beror nog på hur bra ventilation man har i övrigt också...har kolfilterfläkt i lägenheten från Ikea och en dyrare från Thermex i fritidshuset....och båda fungerar väldigt bra och utan matlukt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.