Bor i flerfamiljshus med gemensamt ventilationssystem. När jag renoverade mitt kök bytte jag självdragsfläkten mot en kolfilterfläkt. Kolfilterfläktens utblås slutar ju mitt i överskåpet och får inte anslutas direkt till ventilationssytsemet. Har inte hittat några rekommendationer för hur man ska hantera luften som blåser ut. Jag har satt på ett spirorör som för luften upp i skåpet och gjort fem mindre hål, 2,5cm i diameter, i skåpets "tak". Har satt ett galler i passbiten framtill ovanför skåpet, så luften ska komma ut i rummet igen. Finns det någon annan/bättre lösning? Vill ju inte ha os och matfett vare sig i skåpet eller i utrymmet mellan överskåp och tak.

Tidigare sögs frånluften in via gamla köksfläkten. För att luften ska sugas in från rummet har jag monterat en frånluftsventil, 10 cm i diameter, på det kapade röret som tidigare gick till gamla fläkten. Eftersom ventilen hamnar inne i ett överskåp har jag gjort fem mindre hål, 2,5cm i diameter, i skåpets "tak". Skåpet sitter brevid fläktskåpet och delar samma galler. Är det en godkänd lösning?
 
Ja, du har fått två stora problem när det gäller köksventilationen. Enbart självdrag ovanför spisen är ju en lösning som känns föråldrad och otillräcklig idag, med dagens matlagning. Och kolfilter kan ju aldrig på samma sätt ersätta en riktigt utdragsfläkt. Det uppstår os och oren luft oavsett hur ofta man byter filter. Måste säga att du har lagt ner en hel del arbete på att lösa problemen. Du skriver att du bor i ett flerbostadshus. Om inte jag har helt fel skall dessa genomgå OVK, Obligatorisk Ventilations Kontroll, med jämna mellanrum. Vet du om det har skett? Det finns tuffa regler idag för hur sådant här skall fungera.
 
Intrimning av ventilationen gjordes innan jag byggde om mitt kök. Ska nog försöka få kontakt med den firman för deras utlåtande/besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.