Hej!

Jag ska renovera mitt kök i lägenheten och funderar på vilken typ av fläkt jag ska välja. Enligt föreningen har jag två alternativ:
  1. Spiskåpa (volymkåpa) utan motor med injusteringsmöjlighet för grundflöde och forcerat flöde, denna skall anslutas till systemet.
  2. Kolfilterfläkt som ej får anslutas till systemet.
Fläkten ska placeras precis där anslutningen till husets ventilationssystem finns.

Vad är för respektive nackdelar med de bägge alternativen och vad skulle ni välja?
 
BirgitS
Kolfiltren till fläkten ska bytas ut antingen några gånger om året eller typ vart tredje år beroende på vilken kolfilterfläkt det är. Om det är kolfilter som håller några år ska de köras i diskmaskin några gånger om året. Nya kolfilter är rätt dyra och det kan bli en hel del pengar under fläktens livslängd. Det är väl den stora nackdelen med kolfilterfläkt som jag ser det.

Det kan vara rätt dåligt drag från centralfläkten så att en spiskåpa inte blir lika effektiv på att fånga upp ånga och matos.
 
  • Gilla
SnickarCissi
  • Laddar…
Testat bägge hos mig och precis som nämnts så kan filter m.m kosta en slant och ljudnivån är lite högre med en fläkt

Kåpa har jag just nu och så länge det är tillräckligt bra drag så föredrar jag personligen kåpan
 
  • Gilla
SnickarCissi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.