Hej
Har precis renoverat köket och satt in en kolfilterfläkt. En ganska dyr sådan från Bosch. Men den tar inte bort oset speciellt bra. Blir ganska osigt i köket och dimmigt.

Vet inte vad främsta anledningen är till att det inte funkar. Att kolfiltret inte är jättebra är jag med på. Men sedan undrar jag hur mycket avståndet mellan häll och fläkt spelar in?

Ibland känns det som att oset när man steker kommer på sidan om fläkten och att utblåset på fläkten sprider ut oset.

Har testat hålla ett tidningspapper under fläkten och det sugs fast. Så sugeffekten är nog hyffsad.

Någon som tror att det räcket med att sätta dit en cleanair modul? Eller behöver jag även sänka fläkten. Idag är den på 65cm så är ju inte jättehög.

Någon som har erfarenhet av cleanair? Hur bra är det?
 
L
Det jag vet för egen del är 50 cm mellan fläkt , ( inte kolfilter ) och elspis och fungerar hos mig , sitter den för högt , så finns en risk att den inte tar oset riktigt och utblåset skapar ett vacum strax intill underkant på fläkten , blir en ejektorkraft där . Det finns säkert andra åsikter om det med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.