Hej

Vi har en gammal fläkt som också är kolfiberfläkt. Den har som ni ser monterats utan rör, just pga uttaget.

Jag vill veta om jag kan montera Ikeas Mattradition på samma sätt? Känner spontant att själva kåpan spelar samma funktion.

Jag har infogat lite bilder för att ni ska förstå min fråga något bättre
 
  • Gammal svart kolfiberfläkt monterad utan rör mot kakelvägg med synlig elledning och stödkonsol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal kolfiberfläkt monterad utan rör visas med eluttaget synligt och en hand håller i fläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart väggmonterad köksfläkt modell MATTRADITION från IKEA på en produktinformationssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild för montering av köksfläkt med extern och recirkulerande installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det kan du. Titta på sidan 25 i manualen.
 
Men hänger inte s.25 med s.26 s.27 osv?
 
Ingen mer som kan tillägga något?
 
N Noproblem88 skrev:
Men hänger inte s.25 med s.26 s.27 osv?
Läs sid 25-33.
 
N Noproblem88 skrev:
Men hänger inte s.25 med s.26 s.27 osv?
Vet iofs inte om uttaget mår så himla bra av att vara inbyggt på detta sätt, men det är väl bara att strunta i sidorna 26-27 om du monterar det utan röret.

Själv hade jag nog försökt att få plats med röret. Det är ju dessutom ett utanpåliggande uttag; flytta det åt sidan så att både uttaget och röret får plats, likt vad de har på bilden på s.31.

Illustration av ett inbyggt uttag intill ett ventilationsrör och instruktioner för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Läs sid 25-33.
Asså läser man genom monteringsanvisnigen s.25-s.33 så står det ingenstans att man kan göra avsteg vad gäller tuben.

Du får gärna förklara om jag inte har förstått det.
 
N Noproblem88 skrev:
Asså läser man genom monteringsanvisnigen s.25-s.33 så står det ingenstans att man kan göra avsteg vad gäller tuben.

Du får gärna förklara om jag inte har förstått det.
Nu ser jag hur trångt det är. Flytta uttaget som @Jetkokos skriver så Y-stosen har fritt utflöde via ventilationshålen i huven.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Vet iofs inte om uttaget mår så himla bra av att vara inbyggt på detta sätt, men det är väl bara att strunta i sidorna 26-27 om du monterar det utan röret.

Själv hade jag nog försökt att få plats med röret. Det är ju dessutom ett utanpåliggande uttag; flytta det åt sidan så att både uttaget och röret får plats, likt vad de har på bilden på s.31.

[bild]
Det har ju funkat sedan 2013 vad jag förstår. Jag har faktiskt inte lust att betala en elektriker, för det är ett område jag aldrig vill göra sj
 
N Noproblem88 skrev:
Det har ju funkat sedan 2013 vad jag förstår. Jag har faktiskt inte lust att betala en elektriker, för det är ett område jag aldrig vill göra sj
Här rör det sig iofs om 3 skruvar som ska skruvas ur och skruvas in igen -- jag hade inte heller velat betala en elektriker för detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.