Snubblade över en stor Norsk gjutjärnskamin för ett par år sedan som jag nu har stoppat in i huset. Kaminen har stående eldstad med roster i botten, två luckor varav en sitter en bit upp. Kaminens eldningskammaren är väldigt stor så jag har inge problem att få in ved i den. Men veden brinner ganska dåligt. Man får grunda med mycket tändved innan man lägger in veden.
Nu till frågan.
Eldar man för kråkorna och ska man sikta på något annat eller går det att få bättre fyr i pjäsen?
Och är det en kokskamin man sitter på?

IMG_2698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tändfyr ?
Stoppa in veden först sen lägger du på tändveden :eek:
 
Jag tror att det är en kokskamin. Den övre luckan är mindre än den brukar vara om ved är tilltänkt bränsle. Att bränslet ligger på en rost där luften bara tillförs underifrån talar också för att det är en kokskamin. Det är inte optimalt att elda ved i en sådan, men det går. Du har en ventil i den undre luckan för att släppa in luft. Se till att den är ordentligt öppen. Koks kan brinna långsamt och rent med liten lufttillförsel. Det kan inte ved. Gå ut när det brinner och titta på röken. Är den tjock är det något fel.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Super snygg pjäs är lite avis och skulle också vilja ha en sådan i vår egen kåk.

Köp lite dyr ved och pröva att elda i den och se hur det går, om detta verkligen inte fungerar, på ett tillfredsställande sätt så pröva med att elda briketter, loggs eller vad ni vill kalla det i den. Man kan ju pröva.

Det behöver inte vara något fel på själva kaminen eller rökkanalen bara för att det brinner dåligt.

Ursäkta att jag frågar men rökkanalen är väl sotad och godkänd?

Även om man eldar lite mer för kråkorna med en sådan kamin och även om förbränningen inte är så bra som med en keramisk kamin så finns det ekonomi i att elda ved i den, eftersom att ved är så billigt och ibland gratis.

Lycka till med din skönhet och hoppas att det går bra.
 
Man kan bli överraskad vilken ingenjörskonst kan finnas bakom skallen på en sån gammal kamin.
Hade en liknande från dansk gjuteri i Svendborg. Den var också för koks , byggd av 3 segment , hade 2 luckor + en asklåda och en sk rundgång för rökgaser och alstrade mycket värme av några få pinnar. Det fanns en rökgasspjäll ( pinnen stak ut vid sidan i översta segment) som man kunde öppna och släppa röken direkt ut i skorstenen vid uptändning eller stänga den när det brann ordentligt och leda röken rund genom inre rökkanaler. Rundgång = röken drogs av skorstensdrag upp ill topp och sen neråt och under eldstaden och sen upp och ut genom skorsten.

Nu vet jag inte hur din kamin ser ut inuti och det kan också vara att den har blivit ombyggd mot bättre vetande, läs försämrat. Min var ihopsamlat på fel sätt men jag kunde återställa den till dess ursprunglig skick genom att vända på en lösliggande lock inuti för att får den effekthöjande rundgången tillbaka och frysa ut kråkorna :).

Din kamin är väl tung och kan lagra mycket värme i gjutjärnet. Och har den, som jag gissar, lång rökkanal inne så eldar man deffinitivt inte för kråkorna. Den är byggd för att värma upp utan slöseri med bränsle och utan elektriska fläktar.
Lång rökkanal menar jag att röken går en runda i kaminens rökgångar innan den fortsätter ut i skorstenen. På det sätt går mindre värme åt kråkorna :).

Dessutom brukar dom stora fina gamla kaminer vara i rätt bra skick eftersom de fina har stått i finrummet och där eldades bara vid högtida tillfällen :).

Jag skulle behålla den.
Kolla den inuti och leta efter rundgången och rökgasspjället och försök lista ut hur den var tänkt att fungera. Hittar du rökgasspjället så kanske blir den lättare att tända upp? :)
Grattis till en fin mästerverk och lycka till!
gaia
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Den här har jag i mitt badrum, testade den första gången idag (med ved). Tidigare ägare av huset har lagt lite olika delar i askluckan - jag vet inte var de ska sitta... En är en halvcirkel av metall och den andra ser ut som ett ventilationsgaller (10 x 10 cm ungefär) men betydligt rejälare...

2015-03-28 13.56.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Snygg kamin!!!!!
1/"ventilationsgaller" kan vara en del ( roster?)som ska ligga mellan asklucka ( nedersta ) och eldstad som man lägger bränslet på och askan ramlar ner genom galler till asklådan. När man började elda med ved så var det inte så mycket aska som samlades i aslådan så man utnyttjar ofta det utrymme för att göra eldstaden större. Kan uppstå skador på godset om den inte var dimensionerad att tåla så höga temperaturer i "askavdelnngen" men oftast går det bra.

2/Det kan också vara en gnistgaller för mittersta luckan som ska hindra glöden att ramla ut när man öppnar den för att röra om i glöden.

Kanske bäst att fråga före ägaren i stället för att låta andra gissa....
gaia
 
Kan man få tag på koks för eldning nu för tiden?
 
pelpet skrev:
Kan man få tag på koks för eldning nu för tiden?
Ja, om inte annat så har Vattenfall ett och annat brunkols-stycke i Tyskland......

Dom vill ju sälja.... :cool:
 
När stenkol var råvara till stadsgas fick man koks som en biprodukt. Jag har läst om att man gjorde sig så beroende av detta att det var ett skäl att behålla gasverken efter att städerna börjat elektrifieras. Man slutade använda kol som råvara till gasverk på 60-talet eller i något fall 70-talet. Då lär också koksproduktionen ha gått ner. I Oxelösund finns fortfarande ett koksverk, men det är mest för egen förbrukning.
 
Galler ovanför asklådan som veden vilar på finns redan... Ska försöka fota senare. Men är min kamin för ved eller koks?
 
osiris skrev:
Galler ovanför asklådan som veden vilar på finns redan... Ska försöka fota senare. Men är min kamin för ved eller koks?
har den asklåda/asklucka så är det mest sanolikt att den konstruerades för koks och kol.

Vedkaminer brukar ha "långa" eldstäder där man kan lägga i långa vedklabbar och ingen asklåda. Kaminer för koks/ kol har "höga" eldstäder med roster och asklåda i botten. Ved har ca 0,5% aska medan kol/ koks brukar ha 5-10% och mer så därför såna skillnader i konstruktion.
gaia
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.