Hej

Jag har en luftvattenvärmepump som tillhandahåller värme till 5 element och 1 golvvärmeshunt som leder till 2 separata skåp med ca 8 slingor i varje.

Det jag inte blir klok på är hur jag ska ställa in grejerna. Jag försöker ställa in temperaturen på shunten till ca 30 grader men då händer ingenting i golven. I temperaturen på shunten(utgående är vattnet så varmt men alltså inte i golven). Det händer nåt när jag ställer shunt på ca 45 grader(man hör hur det börjar "forsa" vid den inställningen), då blir det jättevarmt på golven istället för alltså ingenting. Jag är så jäkla förvirrad hur jag ens ska börja lösa detta. Sitter även en sån kopparfärgad "kolv" kopplad till termostaten som verkar åka ut och in.

Jag kan också säga att när jag hade endast 1 golvvärmeskåp inkopplat fungerade detta mycket bättre om jag inte missminner mig.. Tänkte om kapaciteten på pumpen kan vara problemet.. :S

Tacksam för hjälp i rätt riktning.
 
Bilder på prylarna?
 
useless useless skrev:
Bilder på prylarna?
Installation av kopparledningar och rörsystem med en cirkulationspump på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Installation av rörledningar och en cirkulationspump i ett värmesystem mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Den kopparfärgade kolven är en bulb som känner temperaturen. Den ska sitta fast inne i hålet.

Om inte det hjälper får du nog mäta på utgående temp på golvvärmen, att det stämmer, och att det går att justera. Går det inte att justera upp det en aning på termostaten (inte shunten). Runt 30 35 är vanlig temp på golvvärme.

Om pumpen inte räcker till borde det vara andra symptom, t.ex. Hög temperaturskillnad på fram och retur.
 
Har du kallt då? Kanske det just nu räcker me 30grader på golvvärmen med tanke på utetempraturen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.