Hej,

Jag har installerat ett litet vindkraftverk (avsett för en 24 V anläggning) och får det inte att ladda batterierna. Den kinesiska leverantören är tyvärr inget bra bollplank har det visat sig.

Generatorn är 3-fas växelström och kopplad till en controller som ska ladda med likström.

Jag får en utspänning från vindsnurran på ungefär 10 volt vid en vindhastighet på ca 10 m/s oavsett om controllern är inkopplad eller inte. Är det rimligt? Tycker att det verkar lågt men spänningen kanske skall plockas upp av controllern? Utspänningen från controllern överstiger aldrig batterispänningen.

Försöker nu främst ringa in om felet ligger i snurran eller senare i systemet.
 
  • Gilla
Marcusl1
  • Laddar…
Har generatorn en fältlindning som måste matas med ström, precis som en vanlig bilgenerator?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Har generatorn en fältlindning som måste matas med ström, precis som en vanlig bilgenerator?
Det tror jag inte, den har bara tre kablar att koppla in och den genererar en spänning utan att något är anslutet. Den har också en diod på kraftverkskroppen som blinkar fint (som den skall) när den snurrar.
 
De där med 10V är det på generatorutgången? Den lämnar 3 fas växelspänning, lite knepigt att mäta upp tänker jag
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
De där med 10V är det på generatorutgången? Den lämnar 3 fas växelspänning, lite knepigt att mäta upp tänker jag
Yes. Generatorn är trefas med tre ledningar ut från vindkraftskroppen. Jag har mätt som man gör i trefassystem mellan L1-L2 L2-L3 och L1 och L3. Spänningen är lika mellan de olika faserna och följer vindhastigheten tämligen linjärt. 5 m/s ca 5 volt 10 m/s ca 10 volt.

Detta är verket (men i 6 bladsutförande) och controllern jag använder.

https://www.amazon.com/Marsrock-Horizontal-Turbine-Generator-Windmill/dp/B07N4GBR8R?th=1
 
10v mellan fas blir ju 13,5v DC efter en liktrikrarbrygga som troligvis finns kontroller. Man kan tro att generator. Är för 12V
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H
Lägg upp bild på elschemat
 
Har du provat att ansluta batteriet före snurran? En del solcellskontrollrar väljer 12V eller 24V på det viset, och vägrar fungera om solcellen ansluts först.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
10v mellan fas blir ju 13,5v DC efter en liktrikrarbrygga som troligvis finns kontroller. Man kan tro att generator. Är för 12V
Oki! Jag har funderat precis över det. Att den är 12 och felmärkt! Blir det 13,5v DC låter det mycket troligt ju.
Jag kan koppla om batterierna till en 12 krets och testa vad som händer.
 
Z zwanzig skrev:
Har du provat att ansluta batteriet före snurran? En del solcellskontrollrar väljer 12V eller 24V på det viset, och vägrar fungera om solcellen ansluts först.
Yes har gjort så utan framgång.
 
Avsaknaden av kabel till fältlindning har sin förklaring i
”…magnets made of high-purity rare earths ensure high-efficiency and long-life generator quality.”
Dvs premanentmagneter och då krävs det switchelektronik för att få en stabil användbar spänning.

Hur fungerar 12/24V Auto?
Vad är spänningen på ditt batteri?
Är det redan fulladdat ska ju controllern se till att det inte överladdas… ;)

First obey the correct connecting order:
1)The wires between battery and the controller must be connected firstly
2)Then to connect the wires between wind turbine and controller
3)When connecting wires, must keep your wind turbine in stop situation
Second don’t over circuit service
To 12v battery, try to connect the wind turbine rated power under 400W( if wind turbine top net weight over 15KGS)
To 24v battery, 0-600w wind turbine rated power is acceptable.”
https://everymarket.com/products/marsrock-0-600watt-mini-wind-turbine-generator-con
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
10v mellan fas blir ju 13,5v DC efter en liktrikrarbrygga som troligvis finns kontroller. Man kan tro att generator. Är för 12V
Jag pressade den slingriga leverantören med den uppgiften nu och de skickar nu en ny 24V generator.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.