Det känns som att körsbärsträdet skrattar mig i ansiktet. Bor i zon 3 får bär ytterst sällan (mest troligt pga frost)
I år när det är mycket så finns bären på ett sätt som gör det mer eller mindre omöjligt att plocka utan en skylift.
När trädet beskars och hölls lågt gav det inga bär alls. Var först när grenar släpptes upp som det började ge bär.

Hade en granne där jag bodde tidigare zon 1. Hans träd var två skitar högt och varje år fanns det bär i överflöd.

Jag vill nu byta ut detta träd.
Vill att det ska ge stora söta bär.
Vill att det bär bär på låg höjd.
Att det inte ger bär år med frost är ok.
Kommer stå i zon 3
Vad är det för körsbärsträd jag söker?
 
  • Ett stort körsbärsträd fullt med röda bär och omgivande grönska i en trädgård med frodig gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En anledning till att körsbär inte får några bär är att det inte finns en lämplig pollineringssort i närheten.
Se här både om ovanstående och om sorter som fungerar i olika växtzoner: https://www.plantagen.se/korsbarstrad.html

En bra trädgårdsaffär borde kunna hjälpa dig med att välja sort.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Som sagt, det måste finnas pollineringssorter i närheten. Men, för att beskära körsbär för lågt träd och frukt får man förstå att de sätter blom på tidigast tvåårskotten. Så man kan kapa grenar tidigast på deras tredje år (på våren) eller andra året (på hösten, då de burit frukt). Genom att göra detta kontinuerlig kan man hålla trädet lågt och med frukt varje år.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.