Jag har tänkt köpa mig en mindre skåpbil. Jag har bla tittat på Peugeot Partner samt Citroën Berlingo. Svårt att säga något om köregenskaperna tycker jag då jag endast provkört dem. Vilken anser ni vara den bästa bilen av dessa?
Jag tänker på komfort, driftsäkerhet samt att jag vill kunna köra den året om utan att få problem när det tex snöar mycket (som nu).
 
Absolut ingen skillnad på de två bilarna du nämner för det är exakt samma bil i grunden. Båda tillverkas inom samma koncern och skillnaden är loggon och lite annat lull lull i inredningen dvs det kan skilja på tyg i säten etc.

Har själv en Berlingo som andra bil och den är oerhört praktisk att lasta i men kan vid förarplatsen kännas lite trång då jag är lång och sätet inte går att få längre bak pga begränsning i mellanväggen mot lastutrymmet.

Om du funderar på någon av dessa så välj den som har servicestället/försäljningen närmast där du bor av rent praktiska skäl för bilarna är samma.

Ska du köpa begagnat så kolla noga bakaxeln för den brukar vara slut på bilar som lastats tungt och kostar en del att byta även om man beställer delar utomlands. Delar är billigt i england där Berlingo/Partner är mycket vanliga och jag har beställt en hel del till mycket billiga priser där. Billigare än från Frankrike där bilen kommer ifrån.

Annat som kan bli dyrt på bla Hdi motorerna är turbon om den skär vilket kan ske om man inte byter olja filter enligt service intervallen. Annars är det en ok bil som tar sig fram i maklig takt och har fungerat fint i snö.
 
Redigerat:
Som ovan, det är i princip samma bil. SÅ kolla vilken du kan få mest utrustning för pengarna.
 
Som nämnts ovan så är ju förarmiljön inte så bra för oss lite längre personer.
Själv har jag en Caddy som byggbil och när varken jag eller min sambo satt gott så tänkte jag att jag var tvungen till att göra något åt det...
Sneglade på en sk. komfortvägg men då var det ju bara föraren som skulle kunna sitta bättre så det blev till att bygga en egen.

Kanske off topic men här kommer lite bilder i alla fall:

Interiör av en Caddy med anpassade skålade säten och ny byggd mellanvägg i fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med att kapa upp hål i den befintliga mellanväggen och satte stolarna så man satt riktigt gott.

Anpassad mellanvägg och skålade säten installerade i en Caddy byggbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde en ny mellanvägg i marinplyfa.

Modifierad lastutrymme i en röd Caddy med hembyggd mellanvägg av marinplyfa, bagagerumsmatta och svetsat lastgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klädde väggen med bagagerumsmatta och svetsade ett lastgaller ovanför.
Lite mer ljud blev det men då vi har hundarna där bak ibland vill jag ha bak luften.

Anpassad förarplats i Caddy med nya säten, modifierad mellanvägg och lastgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte två begagnade skålade säten från en Polo som passade i samma fästen.
Kapade och svetsade om fästena så att sätena hamnade lägre ner och så sitsen fick en mer behaglig vinkel.
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era utförliga svar! 👍🏼
 
Får be om ursäkt att mitt svar inte hade med väghållning att göra så jag får bjuda på en bild till...

Röd skåpbil som kör på snöig väg med synliga hjulspår och snödamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är förvånad över hur lik Caddyn är en "vanlig" bil att köra.
 
Har gjort lite samma med en Peugeot Partner.
Efter en vecka hade jag ryggvärk, en resa Sth- Skellefteå blev en plåga, fick rulla ur bilen i Sundsvall när jag skulle äta.
Kastade ut stolen och rev ur en ur en Nissan Blubird jag hade stående, tog just den i brist på annat, men sen åkte jag 27.600 mil på knappt 5 år utan minsta problem med ryggen.
Bilen var sällsynt hållbar för att vara fransk, fick byta generator 3 ggr, ett hjulager och en styrled.
Väghållning: Med min konstanta last på närmare ett ton svajade den som en segdlbåt utan köl, men jag har aldrig haft en bil där man så exakt känner vad hjulen hade för sig, oavsett väglag känner man sig säker i bilen.

Efterträdaren var en Renault Kangoo, det är den näst sämsta bil jag haft när det gäller väghållning /känsla, den sämsta åker jag i nu, En Renault Trafic, den flaxar runt som en tvål på ett blött klinkergolv, den har dock skaplig komfort för att vara en skåpbil.
 
Komfort? Glöm det...
Köregenskaper? Brukar vara något sämre än motsv personbil. Beror på hur frisk den är i chassit också.
Driftsäkerhet? Beror på vilket underhåll det fått och får. Det här är bilar som får slita hårt och ofta fuskas det med underhållet. Sköter man om dem är de lika driftsäkra som vilken bil som helst.
Ska du köpa begagnat så syna den noga, de får som sagt ofta slita hund utan att någon bryr sig så en bil kan vara slutkörd efter 4-5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.