Hallooo!

Tiltade klingan på min DW717XPS i veckan och satte givetvis klingan i högra anhållet som jag vet skall flyttas undan. Väldigt höga på denna modellen. Körde säkert 30mm ner i aluminiumen innan jag fattade vad som hände. Hur många andra har lyckats med detta? Problemet bör ju finnas på i stort sett alla tiltbara kap & gersågar.

Hälsningar Lagavulin (klingan verkade klara sig:O)
 
Sådant som händer, har varit och nafsat i det uppfällbara anhållet på min Makita LS1013 och killen som jag köpte har av jacken i anhållet att döma oxo gjort samma. Inte så mycket att hänga upp sig på, klingan får inte så värst mycket stryk.
 
Något sådant skulle jag aaaldrig få för mig att göra. :)

Däremot undrade jag för någon vecka sedan varför det var en massa aluminium bland sågspånet efter att jag kapat någa reglar med DW777. Jag hade inte ens märkt att jag justerat till anhållet, men nu är det rätt ;)
 
Jo, jag har också gjort det, vänstra anhållet i min DW717XPS har ett jack som minne av min klantighet.

Iofs kan man tycka att det borde gå att lösa från tillverkarens sida att det inte går att starta sågen med anhållen i "farligt läge"... Hur ser det ut på Kapexen?

/fth
 
fth skrev:
Jo, jag har också gjort det, vänstra anhållet i min DW717XPS har ett jack som minne av min klantighet.

Iofs kan man tycka att det borde gå att lösa från tillverkarens sida att det inte går att starta sågen med anhållen i "farligt läge"... Hur ser det ut på Kapexen?

/fth
Det finns ingen spärr mot att såga i anhållet där, har dock lyckats undvika det än så länge:)
 
+1
Skulle gira mycket 45*70 bitar till köket och det gick lite snabbt efter ett tag. Så klingan är min offerklinga nu, fick anledning att skaffa en 40t till att kapa lister med efter missödet :D
 
+1
Makita LS1013, två gånger på tre dagar...=)
 
+0 för det går inte att göra på en 10s.



Va många ni är som har felkonstruerade maskiner..... ;)
 
MathiasS skrev:
+0 för det går inte att göra på en 10s.



Va många ni är som har felkonstruerade maskiner..... ;)
Äh, ge mig några gånger till så är min snart "justerad" så det inte längre finns något som tar emot...=)
 
MathiasS skrev:
+0 för det går inte att göra på en 10s.

Va många ni är som har felkonstruerade maskiner..... ;)
Man kan se det så... eller så uppskattar man det uppfällbara extra höga anhållet på högersidan på Makitan :)
 
Jag börjar förstå varför konstruktörerna valde aluminium istället för stål för anhållet... ;-)
 
Jag har också gjort det,
Hade en gång en flippsåg (är de egentligen bra på det ena eller andra?)
Farsan skulle hjälpatill och såga lite foder, men anhållet satt kvar på bordet så när han vred gersågen drog han han rakt igenom det i snygga 45 grader. Gick in och beställde ett nytt varvid försäljaren skrattade lite rått och frågade vilken vinkel jag kapat det andra i.
 
Har gjort det på DW707, sågade då också i skruven till vänstra anhållet, men klingan tålde även det faktiskt.
 
phl skrev:
Man kan se det så... eller så uppskattar man det uppfällbara extra höga anhållet på högersidan på Makitan :)
När jag sågade mycket lister för något år sedan skruvade jag fast extra anhåll i MDF som gjorde att även lite högre golvlister kunde sågas korrekt från båda håll. Det funkade bra och anhållet justerades ju till rätt form automagiskt.
 
Undrade vad det var för en trekantig aluminiumbit som låg på marken nedanför sågen:) Gerade mitt anhåll (dw777) riktigt snyggt i 45 grader, ser nästan ut som fabriksgjort:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.