Hej!

Jag skall investera i en cirkelsåg och har kikat runt en del. Det jag hittills kommit fram till är att jag vill ha en smidigare såg, med så bra sågdjup som möjligt, gärna med möjlighet att koppla till en skena (fast det kanske bara proffsmaskinerna klarar?). Jag kan tänka mig att lägga mellan 800 - 1700:-.

Hur mycket sågdjup behövs? Skall renovera det mesta i huset samt bygga takkupa och trädäck med tak. Vet inte hur grova reglarna skall vara till en kupa och trädäck, men räcker 50mm sågdjup? Vill ju samtidigt ha en smidig såg.

Vore även bra om jag kan koppla min grovdammsugare till den.

Vilket märke/modell är bäst i denna prisklass?
 
En Hitachi c6bu är aldrig fel. Sville har en som han inte vet vad han skall göra med ;)
 
Fasting65 skrev:
men det är direkt korkat att köpa en sån 4tusenkronorssåg för att renovera hemma.
Tack för den passningen, Fasting! I övrigt håller jag med dig.
 
Själv kör jag dewalt rakt av - inte för att de är bäst, utan för att jag fick en grym deal på 5-6 maskiner. Cirkelsågen jag har är en jäkla slitvarg. Bullrar och lever rövare, men den blir aldrig arg på min vårdslösa hantering. Passar prima till grovjobben. Vid stavparkettläggning har jag hyrt en Festool sänksåg.

Jag var otroligt impad av kompisens Hitatchi. Vet inte modellen, men den fick bra betyg när Råd&Rön testade cirkelsågar vet jag.

Om du ska ha en smidig såg - kolla klingdjupet. Givetvis ska den fixa 45 mm djup, men det räcker gott. De få tillfällen man behöver man kapa större grejor duger fogsvansen. Fördelen med modest kapdjup är att klingan (och därmed hela maskinen) blir lite lättare och smidigare.
 
Mattiasp: hehe, jaaa. har man råd så...

Ska man bygga om ordentligt och renovera skulle jag hellre köpa en begagnad Dewalt 742/743.

Kap-, klyv- och gersågning är ovärderligt när man försöker göra ett gammalt skevt hus någolunda rakt. Jag vet inte hur många gånger jag behövt klyvsåga virke för att väggar är vinda och bjälklag skeva.
 
Ska man bygga om ordentligt och renovera skulle jag hellre köpa en begagnad Dewalt 742/743.

Blir även en geringssåg senare. Funderar på en DW 707. Men det är klart en 742 lockar också.

Efter vad ni skrivit så verkar alltså 50 mm sågdjup räcka till. Tar annars fogsvansen till det grövsta.

4000 på en Festo skulle jag aldrig lägga. Finns ngn amatörmaskin som är bra? Skilsaw? Gärna som jag kan koppla till grovdammsugaren.
 
Det är ju en viss skillnad på en 707:a och en 742:a. I ärlighetens namn har jag inte använt kap/ger-funktionen så mycket. Det är KLYV-funktionen som rockar och gör maskinen värd sin vikt i guld - in my opinion.

Nå, åter till ämnet. Skilsaw har jag ingen erfarenhet av...

Detta kan kanske hjälpa dej litegrann:
http://www.radron.se/templates/test____3642.asp

Ofta är ju verktygfetischisterna (jag är kanske en av dem...?) på detta forum noga med att hylla sina egna saker - eftersom otroligt få har provat hela utbudet ett givet tillfälle.

Edit: VAD ska du med skena till? Oftast räcker ett långt vattenpass eller en rätstege att lägga sågen mot.
 
mattiasp skrev:
En Hitachi c6bu är aldrig fel. Sville har en som han inte vet vad han skall göra med ;)
Haha :D
Råkade pajja bordet på den igår, så den e faktiskt framme ibland ändå :>

OT: Jag hade köpt just en c6bu på tex. Harald Nyborg om det finns i din närhet. Tror de tog 1700:- inkl moms för den. En kanon såg e vad det e.
Skil har ja kikat på i nån affär, men tyckte den verkade klumpig, precis om alla dw:s sågar oxå är, utom den allra minsta utom just DW351L, men den är i mina ögon lite väl svag.
Och som någon sa, visst rek. man alltid de verktyg man själv har, men jag själv är en kräsen fan och lovar att jag inte rek. nått annat än det jag vet funkar fint.
 
Ansluter mig till C6BU-skaran.
Startar utan ryck, smidigt klingskydd samt snabb och bra motorbroms.
 
Gällande skena, fundera lite hur ofta du kommer att använda skena. Det är lite knöligare men en liten såg typ DeWalts (kände på en sån före jul men kommer inte ihåg vilken modell det var) tillsammans med en rätskiva av profilerad alu för 250:- så kan man såga precis lika rakt som festo. Kräver bara lite mer riggande. Köpte själv en extra rätskiva som kapades upp till 1200 + 800mm för korta snitt.

Med en rätskiva och liten proffssåg kan du få ett prisvärt paket eftersom så fort det luktar skena så drar priset iväg. Men det hänger också lite på vad sågen skall användas till mest. Lite finsnickeri men mest "regelsågning" så är en vanlig cirkel bra.
 
Hitachi C6bu är bra tycker jag, en trotjänare som alla vi yrkessnickare (fast jag nu flyttat in på kontor) gillar. Men Festool (sänksåg) med skena är GRYMT mycket bättre. Jag använder min Hitachi enbart vid typ formbygge och "vedkapning" men det är klart att den funkar bra för allt "utvändigt". Prova en Festo med gummerad skena som blir 1000% rakt och splitterfritt exakt där du vill ha snittet. Ställ djupet och såga exakt så djup du vill, inte hålla på och rycka och slita fram och tillbaka som på Hitachin. Den som provar tycker inte längre att Feston är så dyr ...

Det är extremt mycket roligare att jobba med bra grejer som ger bra resultat.
 
Sant, fast då spricker det prisområde som patrikz sa.
 
Bosch,Makita,Milwaukee och Dewalt och säkert andra har egna skenor som passar till en del av deras modeller.
Säkert inte lika bra som festool men kostar inte heller alls lika mkt.
 
Jag har en skil 5855 (1150W) som jag köpte på jula för 1195kr. Enligt mig så är det den mest prisvärda sågen du kan få tag i, mycket nöjd med den.

Den har t.e.x proffsdetaljer som gjuten aluminium fot och lyxigt softgrip, den är verkligen bekväm att hantera. Sågen har 55mm sågdjup och möjlighet att koppla in dammsugare finns. Tycker inte den känns klumpig som nån sa..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.