Har en flisbrännare monterad till pannan och ska gå över till pelletsbrännare.
Ska därför sälja flisaggregatet från anno domino först. Det innebär att det blir en en lucka på typ 20x20 cm på ena sidan. Kan jag köra med elpatron med det hålet eller måste jag svetsa igen det först (om jag inte få pelletsbrännaren på plats innan)?
 
Brännarna blåser in eld i en eldstad i pannan, en elpatron kopplas på värmebäraren direkt (vattnet). Elpatronen sätter man i acktanken (ganska högt upp helst), eller i en elvärmekassett kopplad till värmerören. Möjligen kan vissa pannor ha anslutning för elpatron, men dessa kopplas som sagt inte in pss som brännarna...

(Man kan inte sätta in en elpatron i eldstaden)
 
För att förtydliga: Elpatron finns redan inkopplad i pannan.

Det var egentligen hålet som jag undrade om det gjorde att det fanns efter flisbrännarens ingång i pannan.
 
Jag skulle råda dig att täcka hålet med nått annars kommer en massa värme att försvinna ut genom skorstenen.
 
Ok, då förstår jag, men man kanske inte behöver svetsa för med en plåtbit eller så, utan kan ordna det på enklare sätt?
 
Staffans2000
Tag vad som helst. Isolering, Tidningspapper, En sotare(så gör han någon nytta), en kartongbit, Det enda du vill åstakomma är att det inte drar igenom luft som kyler av pannan.
 
Tack!

(det var för kort svar, man måste skriva minst 10 tecken, så jag fyller ut med en mening inom parentes) :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.