Jag funderar på om jag kan sänka elkostnader genom att bara köra LLVP på natten (när det är mycket billigare).

Det är ett fritidshus och vi åker ut lite då och då. När vi inte är där försöker jag hålla 15 grader.

Jag tänker att jag skulle kunna ställa upp pumpen mellan 23-05 till 17 grader och ställa ner pumpen till 13 grader resterande tid.
 
  • Graf som visar prisvariationer över tid, med fokus på en specifik timme och snittpriset imorgon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir högre temperatur som LLVPn har att jobba mot (sämre COP). Och lägre utetemperatur att ta energin från (sämre COP). Så medräknat elpriset har du alltså tre variabler att ta med i beräkningen. Men om du kan mäta resultatet och utvärdera kan ju testa.

Och de nätter där det är mycket billigare, borde det ju kunna spara en del. Även om det förstås hänger på hur välisolerat huset är också.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Varför inte köra 13 grader hela tiden? Ev avstängd på dagen. Om du inte har någon betongplatta eller vattenburet system så har du ingen magasinering av värme annat än husets isoleringsförmåga så det kan bli svårt att göra så med en LLVP.

För egen del kör jag mycket mer drastiskt.
Modernt sovrum, smartphone app interface, hemautomatisering, temperaturkontroll, luftfuktighet, lampor, energianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots LLVP så använder jag inte den för den klarar 10 grader som lägst. Sedan tror jag att COP blir dåligt då. Elradiatorerna är ställda på 0 grader och ger som synes några plusgrader i verklig temperatur. I övrigt så har jag värmekabel för inkommande vatten och en frostvakt för VVB och hydropress. Ca 8 grader i badrummet.
 
  • Gilla
BoAK
  • Laddar…
Det skulle behövas någon form av formel för att räkna ut om man tjänar på att köra full spätta på natten (billig el) och stänga av på dagen (tokdyr el).
 
Jo alltså styra LLVP är inga problem, frågan är mer när när och till vilken temp.
 
D Derbyboy skrev:
Jo alltså styra LLVP är inga problem, frågan är mer när när och till vilken temp.
Du får nog experimentera dig fram, eller bygga ett kontrollsystem :/

I idealfallet är det enkelt Text om värmeväxlares teoretiska effektivitet och formel för uppvärmningens värmefaktor (COP_heating).
Men i verkligheten är inte värmepumpen optimal, och TH är inte inställd rumstemperatur utan temperaturen på värmebäraren och hur ändrar sig den när du sänker temperaturen?
 
D Derbyboy skrev:
Det skulle behövas någon form av formel för att räkna ut om man tjänar på att köra full spätta på natten (billig el) och stänga av på dagen (tokdyr el).
Problemet är inte formeln, utan vilka värden du stoppar in i formeln. Elpris, utetemperatur och innetemperatur kan du använda faktiska siffror eller uppskatta. Men vad du har för COP på pumpen i olika scenarier är värre. Vad pratar vi om för energiförbrukning överhuvudtaget till att börja med? Och var i landet?
 
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på om jag kan sänka elkostnader genom att bara köra LLVP på natten (när det är mycket billigare).

Det är ett fritidshus och vi åker ut lite då och då. När vi inte är där försöker jag hålla 15 grader.

Jag tänker att jag skulle kunna ställa upp pumpen mellan 23-05 till 17 grader och ställa ner pumpen till 13 grader resterande tid.
Låter vettigt.

Men om inte huset är mycket bra isolerat/tungt kan du behöva större differens. Tex 18 på natten och 10 C på dagen. Man vill ju helst ha hela förbrukning på natten.

Men när det är100% skillnad i pris skulle jag inte oroa mig så mycket för COP-värdet.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.